De største sportskjedene slet med salget av sportsutstyr i 2022. Samlet sett falt omsetningen 9,3 prosent i fjor.
Sportsbutikkene har slitt med dårlig salg, store varelagre og bakrus etter pandemien, skriver Dagens Næringsliv.
– Hovedårsaken er at bransjen er i korreksjon etter to år med pandemi som har vært helt vanvittige. Hvert eneste kvartal har det vært en nedgang sammenlignet mot 2021, sier direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.
Ifølge foreningen økte det totale sportsmarkedet med 21 prosent under koronapandemien. Nå begynner bransjen å merke at nordmenn har fått trangere lommebok etter rentehevinger og høy prisvekst.
– Nivået er likevel høyt, det er ingen krisestemning i bransjen. Det som er krevende for mange kjeder nå, er likviditeten og store varelagre, sier Hansen.
Ifølge foreningen er det produkter innen friluftsliv, jakt, ski, og sykkel som selger mest. Samtidig er padelsporten i medvind og i kraftig vekst. Hengekøyer, som tok av under pandemien, falt kraftig i fjor.
(©NTB)