Før var avkapp fra laks sett på som avfall, i beste fall dyrefor. I dag forvandler det norske biotech-selskapet, Hofseth BioCare gårsdagens avfall til verdifulle, helseernæringsprodukter for mennesker og kjæledyr.
Produktene fremstilles av hode, rygg og skinn fra norsk laks og har en vitenskapelig bevist, positiv effekt på helsen. Selskapets ledelse og deres 60 ansattes klare visjon for morgendagen er at innholdet i produktene deres i femtiden skal danne grunnlaget for ny medisin.
Fabrikkene på Midsund i Møre og Romsdal, og Berkåk i Trøndelag legger ned betydelige ressurser i forskning på helseeffektene av hydrolyserte ingredienser fra laksen. Den innholdsrike reisen i selskapet startet i 2009, og 2011 ble selskapet notert på børs.
Det er flere spennende, pågående, forskningsprosjekter i HBC. Selskapet er et aktivt biotech-selskap som ikke må sammenliknes med fiskemelsprodusenter eller andre omega-3 produsenter, dette har vekket interessen fra utenlandske investorer, og spesielt amerikanerne har sett verdien i det selskapet utvikler.
I en samtale med HBC, CEO Jon Olav Ødegård fikk vi gleden av å lære mer om selskapet og visjonene for fremtiden.

ESG-arbeid virker til å være en stor del av DNA-et til HBC, fortell litt om viktigheten med ESG og hvorfor HBC har så sterk fokus på dette?
Det er en økende etterspørsel etter proteiner i verden, og å kunne tilby bærekraftige høykvalitetsprodukter til markedet er hovedmålet for HBC. Produkter som tidligere ble ansett som avfall eller kun kunne brukes til dyrefôr, blir nå utnyttet og produsert for menneskelig ernæring og næringsmidler. HBC bidrar dermed til effektiv bruk av marine ressurser ved å resirkulere det andre anser som avfall til produkter av høy kvalitet og fremtidens medisin.
Kan du forklare litt kort om hvilke produkter dere har i porteføljen og hvilke egenskaper disse har?
HBC produserer tre ingredienser til menneskelig ernæring og ett produkt til kjæledyr. Til mennesker, produserer HBC lakseolje, marint protein og kalsium som kommer fra fettet, kjøttet og beinene i norsk laks. I tillegg har HBC en rekke ferdigprodukter. Vi har en web-shop på våre hjemmesider hvor man kan lese mer om produktene. HBC har forsket på virkningen på disse produktene siden 2009 og gjennomført en rekke kliniske studier for å blant annet vise effekter på blod, betennelse og åndedrett. Vi har flere pågående forskningsprosjekter og på våre hjemmesider finner interesserte en oversikt over disse prosjektene.
Hvordan fungerer distribusjonsleddet i HBC. Hvordan kommer produktene til kunden?
HBC selger via distributører i cirka 60 land. De største distributørene er DKSH og IMCD.
Hvordan går veien videre fra helseprodukter til medisin?
Det vil skje sammen med partnere som utvikler medisiner. De medisinske kandidatene vil bli spunnet ut i egne selskaper, noe vi allerede er i gang med. HBC er allerede i kontakt med flere store selskaper og vi presenterer de kliniske funnene på konferanser, som for eksempel Pharma R&D, der vår Head of Medical R&D, Dr. Crawford Currie skal være keynote speaker.
Hvor er HBC om 5-10 år?
Da vil HBC ha flere fabrikker som produserer premium ingredienser til human ernæring og etablert to til tre medisinske produktkandidater som er i fase 2 og 3.
Hvordan ville du beskrevet selskapet hvis du kun hadde en setning å gjør det på?
Utvikling og produksjon av morgendagens medisin fra marine kilder.
Fra avfall til god helse.
Produksjon- og forsyningskjeder skaper enorme mengder avfall. Dette avfallet som normalt ville blitt forkastet, utnytter Hofseth BioCare i sine produkter og på den måten minimerer selskapet avfall og bidrar til resirkulering og effektiv ressursbruk.
Produktene til Hofseth er naturlige, uten tilsatte kjemikalier og har klinisk beviste helsefordeler. HBC har etablert et eget forskningssenter i Ålesund som gjennomfører kliniske studier, spesielt på bein- og leddhelse. Det pågår også forskning for å identifisere de enkelte elementene i lakseproteiner som påvirker inflammasjon og immunrespons, med prekliniske studier i flere klinikker og i forskningslaboratorier ved universiteter i flere land.
Arbeidet med kliniske og prekliniske produktkandidater er rettet mot å utvikle et program for mulige orale farmasøytiske produkter for å behandle inflammatoriske sykdommer som skyldes eosinofiler. Det er planlagt kliniske studier rettet mot lindring av eosinofilastma og kols, og det blir utført studier for evaluering av bedring av immunhelse i forbindelse med covidpandemien.

Fem til ti år foran konkurrentene.
Hofseth BioCare har en pionerånd over seg og selskapet er ikke redd for å gå egne veier. De har snudd konvensjonell farmasøytisk forskning på hodet og utviklet sin egen effektiv metode for å produsere helseprodukter.
Det er mye av årsaken til at Hofseth ligger fem til ti år foran konkurrentene når det kommer til å kommersialisere produktene sine til medisinsk bruk. I konvensjonell farmasøytisk forskning starter forskerne med en sykdom og ut ifra det vurderer de rekkefølgen av hendelser som kan ha forårsaket sykdommen. Dette er en kostbar, tidkrevende og vanskelig prosess med en høy fiasko rate for selskapene.
Det Hofseth gjør som skiller dem ut fra andre selskap er at de starter med den viktigste ressursen, atlanterhavslaksen og på grunn av peptidene er naturlige kan de testet direkte i dyremodellene. Det er slik Hofseth BioCares forskere oppdaget svært effektiv biomarkører og videre utviklet disse oppdagelsene til helseprodukter som forbedrer kardiovaskulær helse, behandler jernmangel og fremmer sunn slanking.
Vil fortsette sin positive utvikling
Hofseth BioCare har hatt en positiv utvikling med sterk vekst og økte marginer. De siste årene har selskapet etablert distribusjon i større markeder som Asia og Amerika, hvor naturlige, norske produkter er som et kvalitetsstempel å regne.
HBC har et verdensklasse R&D program og flere spennende forskningsprosjekter på astma og COVID-19. Positive indikasjoner fra laboratoriearbeid indikerer en link mellom innholdet i HBCs lakseolje og behandling av astma.
Det pågår også studier for behandling av COVID-19 pasienter med astmaplager og tidligere røykere. Selskapet har et tett og godt forhold med velrennomerte, ledende forskningsorganisasjoner som Stanford School of Medicine, KGK Science Canada, Norwegian School of Sport Sciences, National University of Singapore, og St. Xavier’s College, Bombay, India, dette bidrar til at HBC får et solid fotfeste i R&D-miljøet.
Inntektsgenererende forretningsmodell
Med helseprodukter som ProGo®, lakseproteinhydrolysat som inneholder en blanding av bioaktive peptider. OmeGo®, fersk, ubearbeidet fiskeolje som inneholder alle de naturlige elementene i fiskeolje, og CalGO®, marint beinpulver som inneholder alle de naturlige elementene i bein- hydroksyapatitt, kollagen og sporstoffer en stødig inntektskilde i et sterkt økende marked.
Produktene blir solgt på det globale markedet gjennom egen distribusjon og partnerskap. Kontantstrømmen fra salg av de etablerte produktene er med på å finansiere videre forskning, og selskapet vil fortsette med langsiktig verdiskapning for nåværende og fremtidige aksjonærer.
