Follobanen er ute av drift, og pendlerne sitter igjen med et mye dårligere tilbud. Nå ber Venstre om at de får refundert billettutgifter.
– Vi mener at de reisende som er rammet av kaoset på Follobanen må kompenseres for at de ikke får tilbudet de er forespeilet. Dette ansvaret ligger på Bane Nor, sier Venstres samferdselspolitiske talsperson André N. Skjelstad.
Han tok onsdag opp saken med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i spørretimen på Stortinget.
– Norske pendlere måtte smøre seg med ekstra tålmodighet i 20.879 timer bare i 2022. Ikke siden 2010 har togene vært så mye forsinket. Samtidig var det 20.683 innstilte tog, tog som skulle gått, men som ikke gikk, sa Skjelstad.
Han kalte problemene på Follobanen for «toppen av kransekaka». Prestisjeprosjektet til 36 milliarder kroner måtte stenge bare åtte dager etter åpning i desember.
Samferdselsministeren sa seg enig i at det er passasjerene som må stå i fokus i denne saken.
– Det er de det handler om, det er de som har fått et dårligere tilbud enn de kunne forvente, svarte han.
Nygård innrømmet også at det som har skjedd på Follobanen og andre jernbanestrekninger i høst ikke har vært godt nok. Men foreløpig kunne han ikke love refusjoner.
– Vi er også opptatt av passasjerenes rettigheter, og kommer til å jobbe mer med det framover. Diskusjonen om hva slags tilbakebetaling eller reduksjon i priser de skal få, vil jeg ikke gå inn i her. Men det er en dialog jernbaneoperatørene må ha med sine kunder, sier han.
Skjelstad i Venstre mener Vy og de andre togselskapene bør hente inspirasjon fra reiseselskapet Ruter på Østlandet.
– Hos dem er det både enkelt å søke refusjon og bedre ordninger, sier han.
Ruter refunderer dokumenterte utlegg med inntil 750 kroner hvis passasjerene blir mer enn 20 minutter forsinket.
Hos Vy får passasjeren refundert 50 prosent av billettprisen ved forsinkelser på over 30 minutter, med noen unntak.
(©NTB)