LO er fornøyd med at regjeringen har bedt Vy levere et tilbud for å drive hele togtrafikken på Østlandet.
– Dette er gode signaler fra statsråden. Dette betyr mye for både de ansatte og alle dem som er avhengig av et godt togtilbud hver dag, slår nestleder Steinar Krogstad i LO fast.
I et brev til Jernbanedirektoratet åpner Samferdselsdepartementet for å legge til side en omstridt deling av togtrafikken på Østlandet i to pakker. Oppdelingen har vakt til dels sterke reaksjoner i fagbevegelsen.
Jernbanedirektoratet har allerede startet forhandlinger med Flytoget om den ene delen av trafikken på Østlandet, mens Vy er valgt som foretrukken partner på den andre delen.
Men nå bes direktoratet om å innhente et tilbud fra Vy for begge pakkene samlet.
– Å splitte opp norsk jernbane enda mer er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier Krogstad.
Vy har presentert en skisse om hvordan de kan drifte både Østlandet 1 og Østlandet 2.
Der viser selskapet til stordriftsfordeler som de mener kan spare staten for milliarder av kroner.
– Det er ingen samferdselsminister som har råd til å legge bort et forslag som kan spare fellesskapet for milliarder av kroner. I tillegg så blir jernbaneansatte spart for å bli skaltet og valtet med. Så dette er både bra for de ansatte og bra for passasjerene, sier Krogstad.
Flytoget har sagt at de er overrasket over nyheten.
– Vi er overrasket over at Samferdselsdepartementet på overtid vil utrede et helt annet alternativ. Når det er sagt, er Flytoget i utgangspunktet positiv til å bli sammenlignet med Vy om å få fram de beste løsningene for passasjerene som skal ta toget og for staten som skal betale, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.
Han stusser over at det så langt bare er Vy som er bedt om å levere et samlet tilbud.
– Vi håper Flytoget også får mulighet til å levere et tilbud på både Øst 1 og Øst 2. Og at dette ikke er en mulighet som kun gis til det ene av statens to togselskap, sier Engedal.
(©NTB)