Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Kraftig prishopp på smør – økte over dobbelt så mye i butikkene som i innkjøp

NTB av NTB
13.01.2023
i IN live
Lesetid:3 mins read

I fjor økte smørprisen med 24 prosent i butikkene. Men innkjøpsprisen på smør økte kun med 9 prosent. – Lar seg vanskelig forklare, sier landbruksministeren.

– Det sier seg selv at det er noe som ikke går opp her. På enkelte varer mener jeg den massive prisøkningen vi ser ute i butikkene, vanskelig lar seg forklare, sier landbruksminister Sandra Borch (Sp) til NTB.

Torsdag varslet hun og regjeringen at de setter i gang en ny «marginundersøkelse» for å se hva som skjer med prisene i de forskjellige leddene fram til forbruker.

Bakgrunnen er blant annet tall som viser at flere varer øker mer i pris ut til forbrukerne enn prisøkningen butikkene har når de skal kjøpe inn varene.

– Vi forventer, og vi krever egentlig av kjedene, at de ikke utnytter den situasjonen som er nå til å øke prisene i butikk, sier Borch.

Flere varer økte mer i butikkene

NTB har hentet ut statistikk
fra forskningsinstituttet Nibio og sammenlignet prisene i butikkene med innkjøpsprisene. På enkelte varer er det tydelig at butikkprisen har økt mye mer enn innkjøpsprisen.

* Ost har økt med 10,6 prosent ute i butikkene, mens hos engrosleddet økte prisen med 6,7 prosent i løpet av 2022.

* Melk, yoghurt og fløte økte med 9,1 prosent i butikken og 6,9 prosent fra grossist

* Svin har økt med 21,9 prosent i butikkene og 16,8 prosent i engrosleddet

Dagens Næringsliv
gjorde en lignende sammenligning i september i fjor, men tallene ovenfor er for hele 2022.

Vestre: – Føler oss ikke trygge

Det skal sies at enkelte varer har økt mindre i butikkene enn i innkjøp. Blant annet egg, som har økt med 11,4 prosent i butikken og 14,3 prosent i engrosleddet.

Prisstatistikken er også basert på litt forskjellige stadier i engrosleddet. For meieriproduktene er den tettest på den prisen butikkene betaler.

Uansett gir tallene en pekepinn.

– Vi har jo gjort oss noen tanker når vi ser at enkelte varer øker vesentlig mer til forbruker
enn fra produsent. Det kan være naturlige forklaringer på det. Men vi føler oss ikke helt trygge på hvorfor det blir sånn, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til NTB.

– Understreker alvoret

I februar kommer en ny prisøkning på dagligvarer, og da forventer statsråden at dagligvarekjedene ikke øker prisene en krone for mye.

– De må vise samfunnsansvar og ikke se på dette som en mulighet til å øke prisene mer enn det som er absolutt nødvendig. Vi beskylder dem ikke for det, men det er viktig for oss å adressere det og understreke alvoret, sier Vestre.

Han påpeker at regjeringen har gjort flere grep for å dempe prisveksten på matvarer, blant annet gjennom solide tilskudd i jordbruksoppgjøret for å kompensere for ekstraordinære utgifter.

– Høye lederlønninger

Vestre og Borch tok torsdag imot flere av aktørene i dagligvarebransjen for å diskutere situasjonen. I etterkant av møtet forklarte Norgesgruppen de økte matvareprisene med rekorddyr strøm og økte leverandørpriser.

De sa også at kostnadene gir lavere lønnsomhet i dagligvarebransjen.

Borch sier at hun har fått litt ulike svar om lønnsomheten i bransjen på møtene.

– Samtidig har vi sett at kjedene har operert med lederlønninger som ikke lar seg forklare, eller bonuser som er blitt betalt ut som ikke lar seg forklare, i hvert fall ikke i den situasjonen vi står i nå, sier hun.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Kinas eksport til USA ned 12,7 prosent

09.06.2025
IN live

Sør-Koreas president bekymret over dyrere nudler

09.06.2025
IN live

Prisene i Kina faller for fjerde måned på rad

09.06.2025
Neste innlegg

Kinas utenrikshandel falt i desember

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?