Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Kraftig nedgang for Vinmonopolet – har solgt 21 millioner liter mindre enn i fjor

NTB av NTB
29.12.2022
i IN live
Lesetid:3 mins read

Nordmenn har i snitt kjøpt 3,8 liter mindre drikke på polet i år, sammenlignet med rekordåret 2021. Men fortsatt er salget høyere enn før pandemien.

– Vi har en nedgang på 18 prosent fra i fjor, men selger omtrent 18 prosent mer enn i 2019, som var siste normalår før pandemien, sier presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.

Vinmonopolet anslår at det totale salget av vin, brennevin og andre drikker vil ende på 97,1 millioner liter i år. Det er 21 millioner liter mindre enn i fjor. Tallene er basert på en prognose laget i årets siste uke.

Nedgangen er kraftig innenfor alle kategorier, med unntak av én: alkoholfritt. Der har salget økt med 11 prosent fra i fjor.

Megarekord i fjor

Under koronapandemien ble alle rekorder slått hos Vinmonopolet. Nordahl tror salgsrekorden fra i fjor, på 118,5 millioner liter, vil stå «nesten til evig tid».

– I fjor hadde vi full koronaeffekt hele året. Nesten ingen grensehandel og utelivet var ute av drift store deler av året. Med én gang samfunnet og grensene åpnet, så vi en nedgang i salget hos oss. Derfor er tallene for i år akkurat som forventet, sier Nordahl.

Han er litt usikker på hvorfor salget fortsatt ligger høyere enn før pandemien.

– Det skyldes nok at starten av året også var preget av korona, og at grensehandelen og flytrafikken ennå ikke er på samme nivå som før. I tillegg ble kvotene fra taxfree redusert fra 1. januar 2021, så folk får mindre vin med seg inn i landet sier Nordahl.

Uklar dyrtidseffekt

2022 har vært preget av stigende renter, stigende priser og økonomisk usikkerhet. Dette slo for alvor inn i løpet av høsten, og i samme periode økte salget hos Vinmonopolet.

– Det er vanskelig å si hvorfor, men i usikre tider dreies en del av konsumet i retning av hjemmemarkedet. Folk er litt i beredskapsmodus i privatøkonomien. Da dropper de kanskje byturer og restaurantbesøk, og inviterer i stedet venner til god mat og god vin fra polet hjemme, sier Nordahl.

Han viser til at salget på Vinmonopolet også økte under finanskrisen i 2008.

Nytt og rasjonelt handlemønster

Under pandemien oppsto det lange køer på pol rundt omkring i landet, og folk ble flinkere til å ta handleturene sine tidligere på dagen og å spre dem mer utover hele uken.

Denne atferden ser ut til å ha satt seg – også etter pandemien.

– Vi kan lese det veldig tydelig ut av tallene fra desember. Folk startet juleinnkjøpene sine tidligere enn før pandemien, og unngikk de verste dagene. Nordmenn har rett og slett blitt flinkere til å planlegge for å unngå kaos og kork, sier Nordahl.

Statistikken viser også at folk i større grad gjør store innkjøp når de først går på polet, sånn at de slipper hyppige besøk.

Bobler og alkoholfritt

Trendene i nordmenns valg av drikke har vært tydelig de siste årene, og fortsetter også i 2022: mindre rødvin og mer lett og lyst, gjerne med bobler. I tillegg har salget av alkoholfritt skutt fart.

– Rødvin er fortsatt vår største kategori, og vil være det lenge. Men folk velger i større grad produkter med lavere sukker- og alkoholinnhold enn før. Det går mer hvitvin, musserende vin, øl, sider og alkoholfritt enn før, sier Nordahl.

Til slutt trekker han fram enkelte småtrender som de har sett i sine tall de siste årene. Salget av følgende produkter har tatt litt av:

* Britisk musserende

* Libanesisk rødvin

* Tysk rødvin

* Norsk sider

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Asfalten på Gardermoen må spyles kald i varmen

18.07.2025
IN live

Seks produkter for barn tilbakekalles – fare for forgiftning, kvelning og personskade

18.07.2025
IN live

Equinor inngår langsiktig gassavtale med BASF

18.07.2025
Neste innlegg

USA godkjenner slag av utstyr for minelegging til Taiwan

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?