Flere medier skrev onsdag om det som blir omtalt som en tabbe fra Meløy Energi. Strømselskapet som er heleid av Meløy kommune solgte fastprisavtaler til kunder i Sør-Norge med alt for lav pris som nå i følge dem selv gjør at selskapet står i fare for å gå konkurs.
Av:
Espen Bang-Olsen – CEO og Gründer Investornytt
Michael Gerrard Lohne – COB og Gründer Investornytt
Meløy Energi har sendt ut en mail til sine kunder hvor de bl.a skriver:
Vi tok feil når vi vurderte at kraftprisene ikke vil øke så voldsomt og så raskt, som vi har sett det siste året. De mange gunstige fastprisavtalene vi solgte medfører nå store tap for Meløy Energi.
Meløy Energi solgte i mars i år en fastprisavtale til kunder i Sør-Norge til en svært lav pris, som gjorde at de fikk over 800 kunder fra Sør-Norge over natten i følge E24 som omtalte denne saken onsdag.
Videre i mailen til sine kunder skriver de:
Om vi må fortsette å levere kraft til de av våre kunder som har inngått de aktuelle fastprisavtalene, så vil Meløy Energi etter all sannsynlighet ikke overleve vinteren.
Det Meløy Energi tilbyr sine fastpris kunder er å kjøpe dem ut av avtalen med en utbetaling av et engangsbeløp basert på kundens årlige normalforbruk og resterende løpetid på avtalen, og deretter overføre dem til deres Spotpris-avtale uten binding.
I følge Europower varierer kompensasjonen mellom 2.000 og 50.000 kroner.
Strømeksperten Mathias Nilsson bak den populære Facebook-gruppen Prismatch Strøm syns det hele er hårreisende, og sparer ikke på kruttet i sine uttalelser til Investornytt:

-Dette er meget alvorlig. Forbrukertilsynet står overfor forbrukere å sier nei. Det er et klart signal. Dette er en forbruker-katastrofe.
Det Mathias Nilsson sikter til i sin utalelse her, er følgende som Tonje Drevland i Forbrukertilsynet blir sitert på i mailen Meløy Energi har sendt sine kunder:
«Forbrukertilsynet har ingen anbefaling til kundene på om de bør akseptere tilbudet eller ikke – dette må den enkelte kunde ta stilling til om er ønskelig eller ikke. Forbrukertilsynet har imidlertid hatt tett og god dialog med Meløy Energi AS om tilbudet som fremsettes, og vi anser at kundene blir godt ivaretatt ved at selskapet gir kundene dette tilbudet.»
-Dette er slik jeg ser det en situasjon hvor myndighetene lar et strømselskap drive aksjon på sine strømkunder. Det er en svart dag for forbrukeren. Derfor er Prismatch Strøm gruppen så viktig for forbrukeren, sier strømekspert Mathias Nilsson videre.
-Det er ikke hennes (Tonje Drevland red.anm) oppgave å redde strømselskaper fra å gå konkurs. Det er hennes oppgave å beskytte forbrukeren. Dette er en skandale!
-Hvordan mener du dette er skadelig for strømavtalene kunder blir tilbudt i fremtiden?
-Dette betyr at et tilbud ikke lenger er å regne som et tilbud. Et strømselskap kan i følge denne saken nå da gamble på å legge seg på en lav fastpris, og om dette ikke går så bra kan de gå til Forbrukertilsynet og få innvilget å sende ut et nytt tilbud til sine kunder for å redde dem fra en konkurs.
-Det finnes forøvrig ingen fremlagte bevis på at Meløy Energi vil gå konkurs. Om de skal komme med en slik påstand bør Forbrukertilsynet som myndighet gå inn å be om dokumentasjon på dette før man godtar at en slik mail sendes ut.
Hva Meløy Energi selv sier om deres dialog med Forbrukertilsynet kan du lese hos Europower HER