Reklamemarkedet falt 6,6 prosent i september, viser tall fra Mediebarometeret. Tallene tilsvarer en reduksjon i reklameomsetning på 61 millioner mot fjoråret.
– August var en sterk reklamemåned, men nå opplever vi en utflating i september, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Ifølge foreningens Mediebarometer
er det hittil i år omsatt reklame via mediebyråene for 7,1 milliarder kroner, en vekst på 193 millioner i forhold til i fjor.
De to største mediegruppene, digital medier og TV, står for henholdsvis 42,5 og 34 prosent av omsetningen på reklamemarkedet.
I kroner omsatte digitale medier for rett i overkant av tre milliarder kroner, som er på linje med fjoråret. TV-omsetningen går tilbake 1,4 prosent, til noe over 2,4 milliarder kroner.
Utendørs reklame er den soleklare vekstvinneren blant mediekanalene. Hittil i år omsetter de for 465 millioner kroner, mot 305 millioner i fjor. Det er en økning på 52,5 prosent, noe som utgjør 160 millioner reklamekroner.
Ifølge barometeret holder sosiale medier seg stabilt mot fjoråret med en omsetning på 789 millioner hittil i år. De fire siste månedene i fjor var spesielt sterke for sosiale medier, og Mediebyråforeningen forventer et negativt avvik for kanalene fremover.
Det er omsatt lydmedier for 346 millioner hittil i år, en vekst på 6,5 prosent fra i fjor. Radio driver veksten alene med en økning i omsetningen på 21 millioner kroner. Podkast ligger stabilt med fjoråret og viser ikke tegn til omsetningsutvikling.
Kino har en reklameomsetning på 89 millioner kroner hittil i år, 59 millioner høyere enn i fjor. Det gjør kanalen til en prosentvis vekstvinner med en økning på hele 195,8 prosent.
(©NTB)