Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Nedgang i reklameomsetningen for september

NTB av NTB
13.10.2022
i IN live
Lesetid:2 mins read

Reklamemarkedet falt 6,6 prosent i september, viser tall fra Mediebarometeret. Tallene tilsvarer en reduksjon i reklameomsetning på 61 millioner mot fjoråret.

– August var en sterk reklamemåned, men nå opplever vi en utflating i september, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Ifølge foreningens Mediebarometer
er det hittil i år omsatt reklame via mediebyråene for 7,1 milliarder kroner, en vekst på 193 millioner i forhold til i fjor.

Soleklar vekstvinner

De to største mediegruppene, digital medier og TV, står for henholdsvis 42,5 og 34 prosent av omsetningen på reklamemarkedet.

I kroner omsatte digitale medier for rett i overkant av tre milliarder kroner, som er på linje med fjoråret. TV-omsetningen går tilbake 1,4 prosent, til noe over 2,4 milliarder kroner.

Utendørs reklame er den soleklare vekstvinneren blant mediekanalene. Hittil i år omsetter de for 465 millioner kroner, mot 305 millioner i fjor. Det er en økning på 52,5 prosent, noe som utgjør 160 millioner reklamekroner.

Voldsom vekst for kino

Ifølge barometeret holder sosiale medier seg stabilt mot fjoråret med en omsetning på 789 millioner hittil i år. De fire siste månedene i fjor var spesielt sterke for sosiale medier, og Mediebyråforeningen forventer et negativt avvik for kanalene fremover.

Det er omsatt lydmedier for 346 millioner hittil i år, en vekst på 6,5 prosent fra i fjor. Radio driver veksten alene med en økning i omsetningen på 21 millioner kroner. Podkast ligger stabilt med fjoråret og viser ikke tegn til omsetningsutvikling.

Kino har en reklameomsetning på 89 millioner kroner hittil i år, 59 millioner høyere enn i fjor. Det gjør kanalen til en prosentvis vekstvinner med en økning på hele 195,8 prosent.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Russisk fiskebåt har havarert i dansk farvann

14.09.2025
IN live

Makspris på 53,04 øre per kWh for strøm mandag

14.09.2025
IN live

Sørøst-Norge: Snittpris for strøm på 15,60 øre per kWh mandag

14.09.2025
Neste innlegg

Flere som tar opp boliglån tåler ikke høye renteøkninger

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?