7,8 milliarder kroner foreslås til drift og vedlikehold av jernbanen. Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen øker med 1,2 milliarder kroner i 2023.
Til tross for milliardbevilgningen øker vedlikeholdsetterslepet med 1,2 milliarder kroner til 26,3 milliarder kroner ved utgangen av 2023, ifølge forslaget til statsbudsjett.
Fornyelse av infrastruktur skal prioriteres i potten til jernbanen. Dette innebærer blant annet tiltak for å opprettholde standarden i jernbanenettet. Det er i Nasjonal transportplan 2022–2033 lagt opp til å øke fornyelsen av jernbanen i årene framover, slik at det blir mulig å redusere vedlikeholdsetterslepet etter hvert.
Totalt foreslår regjeringen 31,5 milliarder kroner til jernbaneformål. 17,5 milliarder kroner settes av til investeringer. Utbyggingen av InterCity-prosjektene på Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen er blant prosjektene som videreføres.
(©NTB)