Flisa bru blir ikke gjenåpnet før den er forsterket, og det er usikkert hvor lang tid arbeidet vil ta.
Etter at Tretten bru kollapset ble 14 trebruer stengt. Etter omfattende undersøkelser har Statens vegvesen konkludert med at Flisa bru ikke kan gjenåpnes før den er forsterket. Derfor setter Innlandet fylkeskommune nå i gang arbeidet med å forsterke brua.
– Vi støtter oss på deres vurderinger og anbefalingen om å forsterke brua. Dette er viktig for at det skal være trygt å sette trafikk på brua igjen, sier enhetsleder spesialproduksjon Anne Ingeborg L. Nerstad i Innlandet fylkeskommune i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Fylkeskommunen kan foreløpig ikke anslå hvor lang tid det vil ta.
Så langt er Moumbekken bru på rv. 22 i Fredrikstad og Tveit bru på E16 i Vang i Valdres gjenåpnet for ordinær trafikk, etter å ha blitt friskmeldt. Norsenga bru på E16 i Kongsvinger er «delvis friskmeldt» og åpnet for redusert trafikkbelastning.
Vegvesenet skriver at det er umulig å gi en eksakt framdriftsplan for arbeidet, siden det er omfattende og krevende.
De skriver også at arbeidet med å vurdere de gjenstående bruene pågår for fullt.
– På spesialinspeksjonene ble hver enkelt bru nøye gjennomgått for å se om de hadde synlige skader eller andre svakheter. Etter spesialinspeksjonene ute, blir den enkelte brua på nytt kontrollberegnet basert på den måten brua er prosjektert, og de tekniske beregningene som i sin tid var grunnlag for godkjenning av brua. Dette blir gjort for å avdekke eventuelle mulige beregnings- eller dimensjoneringsfeil, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Aftenposten
skriver at Flisa Bru ble åpnet i 2003, og er prosjektert av Norconsult, som også prosjekterte Tretten bru.
(©NTB)