Regjeringen ber Jernbanedirektoratet redegjøre for flere mulige negative konsekvenser av en oppsplitting av togtrafikken på Østlandet.
Jernbanedirektoratet er for tiden i gang med en omdiskutert prosess som kan ende med at togtrafikken på Østlandet deles i to mellom Flytoget og Vy. Dette har skapt sinne og skuffelse i fagbevegelsen, og høstet kritikk fra flere partier på Stortinget.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har var vært under press i saken, og fredag svarte han med å kunngjøre at regjeringen nå vurderer å slå sammen Vy og Flytoget i ett selskap. Dette kan eventuelt løse kapasitetsproblemer i togtunnelen i Oslo, uten at man splitter opp trafikken ytterligere.
Samtidig med dette signalet sendte Samferdselsdepartementet et brev til Jernbanedirektoratet der de ber om svar på flere kritiske bemerkninger.
Bakgrunnen er et bekymringsbrev fra Vy, hvor det pekes på en rekke påståtte negative konsekvenser ved en oppsplitting.
– Vi ber om Jernbanedirektoratets vurdering av synspunktene som fremsettes i brevet, skriver departementet i brevet, som er undertegnet avdelingsdirektør Cecilie Taule Fjordbakk.
I henvendelsen ber departementet spesielt om svar på fire av bemerkningene fra Vy.
Dette gjelder blant annet hva som vil skje når det skal anskaffes 30 nye lokaltog, størrelsen i de ulike pakkene som trafikken deles inn i, og mulige tap av synergieffekter dersom togtrafikken splittes opp. Vy mener at staten vil kunne tape om lag 2 milliarder kroner i stordriftsfordeler.
Videre skriver departementet følgende:
– Vy trekker i tvil Jernbanedirektoratets antakelse om at å dele opp togtilbudet vil gi gevinster som ellers ikke ville blitt realisert. Vi ber om direktoratets vurdering av dette.
Departementet ber om en tilbakemelding fra direktoratet innen utgangen av tirsdag 13. september.
(©NTB)