Hittil i år har reklamemarkedet vokst med 4,5 prosent mot i fjor. I juli ble det likevel et kraftig fall.
– Hittil i år er det omsatt reklame via mediebyråene for drøye 5,4 milliarder. Det er en vekst på 234 millioner mot samme periode i fjor. Sommeren er lavsesong i reklamemarkedet, men det er ser ut til at mediemarkedet går inn i en periode med noe lavere omsetning, og at høsten kan bli tregere enn våren, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I årets sju første måneder har reklamemarkedet vokst med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens det i juli ble et fall på 15,4 prosent.
Digitale medier, som blant annet omfatter målrettede annonser på nettsteder og i sosiale medier, står for 42,8 prosent av reklamekronene som blir brukt. TV er den andre store gruppen med 33,9 prosent av markedet.
(©NTB)