Kansellerte flygninger og kaotiske flyplasser over hele landet har møtt reiselystne nordmenn i begynnelsen av denne uken. 900 SAS-piloter gikk mandag ut i streik og ifølge Avinor har 340 flygninger blitt kansellert.
De norske SAS-pilotene stiller seg fullt og helt bak streiken og mener selskapets ledelse har drevet et spill for å få konkursbeskyttelse i USA.
– I dag har vi orientert medlemmene våre om prosessen med SAS-ledelsen helt fra forhandlingene startet i november i fjor og fram til vi gikk ut i streik på mandag, sier Roger Klokset, leder for SAS-flygerne i Norge, til NTB etter et møte tirsdag.
– Vi har forklart prosessen, hva vi har lagt på bordet og hva vi har krevd i retur. Det går på at ledelsen skal følge forpliktelsene i tariffavtalen vår. Vi har også forklart hvor langt vi har vært villig til å gå, sier han videre.
Bakteppet er streiken som brøt ut mandag etter at det ble brudd i meklingen mellom SAS-ledelsen og pilotene.
NTB rapporterer at kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.
Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye jobbene.
Siktet mot Chapter 11
Klokset går hardt ut mot ledelsens strategi og mener at målet til ledelsen var å presse frem en streik, slik at de kunne hente kapital inn i selskapet gjennom en Chapter 11-begjæring.
– Ledelsen endrer hele tiden de kravene de stiller til oss. Når vi har gitt og gitt, så kommer de tilbake og sier til oss at det ikke er nok. De vil hele tiden at vi skal gi mer, men de gir ikke noe til oss, sier Klokset.
– Ledelsen har aldri lagt fram et tilbud til oss. Vi har hele tiden måttet legge fram hva vi vil kreve og hva vi er villig til å ofre, sier han videre.
Ifølge NTB, mener Klokset at ledelsen har brukt pilotene som en brekkstang inn i en konkursbeskyttelse, og han sier at dette forsterker pilotenes inntrykk av at dette er en villet streik fra ledelsens side – for å skape en syndebukk.
Konkursbeskyttelse
Tirsdag søkte SAS-ledelsen om konkursbeskyttelse i USA. Chapter 11 er en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en amerikansk, føderal domstol.

Jan Petter Sissener sa til Investornytt at ved en eventuell konkurs for SAS vil noen plukke opp konkursboet eller deler av det, og videreføre en form for virksomhet. «For det fremtidige SAS blir det en nødvendighet å kunne konkurrere på like vilkår. Ellers blir det umulig å reise egenkapital.»
