ABT hadde driftsinntekter på 1,9 millioner kroner i 2021, sammenlignet med 0,8 millioner kroner året før. Nærmere 60% av inntektene i 2021 kom i Q4. Inntektene fra hudpleieprodukter ble høyere enn for året 2020, men lavere enn forventet på grunn av koronapandemien samt forsinkede leveranser av produkter til lanseringen av de nye hudpleieseriene. ABT har nå alle produkter på lager, utviklingsaktiviteten for de nye hudpleieseriene har vært høy og selskapet mottar positive tilbakemeldinger på porteføljen av produkter.
ABT fikk en EBITDA på -16,7 millioner kroner i fjor, sammenlignet med -15,9 millioner kroner i 2020. Årsresultatet for 2021 endte på -19,1 millioner kroner, mot -14,7 millioner kroner året før.
Godt forberedt til 2022
Gjennom året 2021 har selskapet etablerte sin posisjon som et “House of Brands”, et varemerkehus. ABT har ferdigstilt sine tre nye varemerker og har gjennom siste del av året valgt å fokusere på å etablere distribusjonsavtaler i våre nærområder. Vi merker stor interesse for både Seiðr-serien og B Natural innen disse geografiske områdene. ABT tror at en suksess i nærområdene styrker mulighetene for å etablere inntektsbringende distribusjonsavtaler i andre deler av verden.
Aquabeautine XL®
Restorsea selger sin egen produktserie basert på Aquabeautine XL® gjennom sine egne to nettbutikker (Restorsea og Restorsea PRO), ca. 134 legeklinikker i USA, og verdens største taxfree-butikk i Sør-Korea, samt gjennom mer enn 30 klinikker i Brasil. I 2021 kunngjorde Restorsea lisensavtaler med Nasdaq-noterte LifeMD og Nasdaq-noterte Hydrafacial. Hydrafacial er tilstede i mer enn 86 land. Hydrafacial lanserte produkter basert på Aquabeautine XL® i februar 2021 i samtlige stater i USA og har i 2022 også lansert produkter i utvalgte markeder i Europa. LifeMD varslet i 2021 at Nava MD produkter basert på ABTs proprietære teknologi ville bli lansert. LifeMD lanserte fire produkter basert på Aquabeautine XL® i februar 2022 og distribuerer til samtlige stater i USA. Restorsea har bygget sitt selskap og forretningsidé basert på Aquabeautine XL. Den positive utviklingen i Restorsea sin kommersialisering av produkter inneholdene Aquabeautine XL, kan tilsi et mulig globalt kommersielt gjennombrudd for Restorsea og Aquabeautine XL®.
Økt interesse for selskapets aksjer
I desember 2021 var ABT på 281 plass av de mest handlede selskapene gjennom hele 2021 av totalt 1500 listede selskaper i Euronext. Målingen tar hensyn til hyppighet i handel versus markedsverdi på selskapet. Euronext omfatter børsene i hhv Oslo, Dublin, Amsterdam, Lisboa og Paris. Ved årskiftet 2021 hadde ABT passert 3500 aksjonærer mot 1700 aksjonærer ved årsslutt 2020. Interessen for ABT-aksjen økte ytterligere i Q1 2022. Ved å splitte opp ulike nominee-konti har antallet aksjonærer passert 6000.