Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Stadig flere russiske oljetankere i Finskebukta – potensiell miljøkatastrofe ifølge ekspert

NTB av NTB
27.10.2025
i IN live
Lesetid:2 mins read

På en uke i oktober passerte 31 sanksjonsbelagte fartøyer gjennom Finskebukta, de fleste av dem på vei ut i verden med russisk olje.

Fartøyene utgjør en tikkende miljøbombe, som potensielt kan koste en milliard euro å rydde opp etter, skriver Svenska Yle.

Først og fremst transporterer de råolje, noen av fartøyene har også ferdige produkter som bensin og diesel. Men mange av dem bærer andre fellestrekk: De er flagget i et afrikansk land, og har byttet både navn og eier de siste årene. Mange er dessuten gamle.

Det mystiske skipet Mystery

Kringkasteren bruker skipet Mystery som eksempel. Det er registrert i Gambia, har hatt tre navn og fire eiere siden 2023, og er bygd tilbake i 2007. Det hentet råolje i Primorsk, drøyt 100 kilometer nordvest for St. Petersburg, den 15. oktober og skal til Port Said i Egypt.

Ifølge lektor i navigasjon Magnus Winberg kan en oljetanker på mer enn 15 år regnes som gammel. Etter dette punktet blir blant annet inspeksjonene fra OCIMF (Oil Companies International Marine Forum) mye strengere. Det eldste fartøyet som ble registrert i løpet av uka er 34 år gamle Nimbus SPB.

– Ettersom skyggeflåtens fartøy står utenfor de normale kontrollsystemene er det vanskelig å vite hvilken stand de er i og hvilken kunnskap besetningen har, sier Winberg.

– Låter som jæklig mange

Skyggeflåten ble til etter at EU begynte å innføre sanksjoner mot russisk oljeeksport i 2022. Den består i stor grad av gamle og usikre fartøy, som egentlig skulle vært skrotet. Istedenfor blir de registrert i land som stiller få eller ingen krav til fartøyets tilstand. Ofte mangler de også ordentlig forsikring.

Det bekymrer sanksjonseksperten Isaac Levi fra Center for Research on Energy and Clean Air (Crea).

– Wow, det låter som jæklig mange, sier Levi når han får høre antallet.

Miljøkatastrofe

Et stort oljesøl fra et slikt gammelt, usikkert fartøy vil være en sjeldent stor miljøkatastrofe. I tillegg kan det ende opp med at Finland betaler for oppryddingen av et søl i finsk farvann, dersom det ikke er noen ordentlig forsikring på fartøyet.

Levi ber om at EU må stramme inn. Han sier Russland åpenbart finansierer militæret gjennom å selge olje og gass som transporteres med gamle, farlige fartøy.

– Dessuten er risikoen for en miljøkatastrofe overhengende, så EU må nå være modig og ta kontrollen over disse fartøyene, sier han.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Bondelaget om Oslofjord-tiltak: – Vil redusere matproduksjonen

27.10.2025
IN live

Flere endringer i omstridt Høiby-bok

27.10.2025
IN live

Valkyrien Allstars forlater Spotify

27.10.2025
Neste innlegg

Bondelaget om Oslofjord-tiltak: – Vil redusere matproduksjonen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?