Bråkete TV-reklamer ble mandag forbudt i California. En ny lov pålegger reklameprodusenter å skru ned volumet.
TV-seere i USA har lenge klaget over at volumet på TV-reklamer kan være mye høyere enn programmet de ser på.
Det ene øyeblikket er de oppslukt av et fredelig naturdokumentar, i neste øyeblikk må de rive til seg fjernkontrollen for å dempe en mann som roper om en ny behandling mot luft i magen.
Den nye loven i USAs mest folkerike delstat fastslår nå at reklamer ikke kan ha høyere volum enn innholdet de avbryter.
– Vi hørte californierne høyt og tydelig, og det er tydelig at de ikke ønsker reklamer med høyere volum enn programmene de allerede nyter, sa guvernør Gavin Newsom etter å ha undertegnet loven.
Lovendringen oppdaterer eldre regelverk som tidligere bare gjaldt kringkasting og kabel-TV, og inkluderer nå også strømmetjenester.
(©NTB)