Taylor Swifts halvannen time lange «reklamefilm» for albumet «The Life of a Show Girl» gikk rett inn på kinotoppen i USA med 33 millioner innspilte dollar.
Kun to uker i forkant ble det offentliggjort at Swifts mye omtalte album ville få følge av en 89 minutter lang kinofilm med musikkvideoer, bak scenen-filmer og låttekster.
På tre dager – 3. til 5. oktober – som filmen «The Official Release Party of a Show Girl» var å se på 3702 amerikanske kinoer, spilte den inn 33 millioner dollar.
Det skjedde uten vanlig kinoreklame, men «bare» ved hjelp av nettsider, eposter «og Swift-maskineriet i sosiale medier med over en halv milliard følgere», ifølge Deadline.
Taylor Swift-fans, kalt swifties, gikk mann av huse i USA. Da filmen ble vist på kino i andre land, også i Norge
, ble det ikke like stort besøk: Totalt spilte den inn 13 millioner dollar internasjonalt, ifølge Box Office Mojo
-nettstedet.
– At Taylor Swift klarer å utnytte kraften i kinoformatet til å bygge merkevaren sin, skape begeistring blant fansen og en felles opplevelse utenom turneene og liveopptredene sine, er virkelig en genistrek, sier Paul Dergarabedian, senior medieanalytiker hos Comscore, til AP.
Samtidig som Swift erobret kinotoppen med filmen om «The Life of a Showgirl», ligger selve platen an til å erobre albumtoppen i USA. Lykkes denne dobbeltseieren, vil Taylor Swift gjøre noe ingen annen artist tidligere har klart:
I 1984 toppet Prince kinostatistikken med «Purple Rain», mens soundtracket bare gikk inn på tredjeplass på listen. I 1992 var Whitney Houston på tredjeplass på kinoene i «The Bodyguard», og andreplass med albumet.
«The Life of a Showgirl» solgte 2,7 millioner eksemplarer fysisk og digitalt på slippdagen fredag, noe som er det nest høyeste i albumlistens historie. Bare Adele solgte flere av «25» i 2015, skriver Billboard.
(©NTB)