September ble en sterk måned for norsk luftfart. Norwegian passerte 2,7 millioner passasjerer på konsernnivå, mens Norse Atlantic leverte en fyllingsgrad på hele 95 prosent. Begge selskapene viser moment inn i høstsesongen.
Norwegian Air Shuttle ASA fløy 2,3 millioner passasjerer i september. Widerøe hadde 395.637 passasjerer. Konsernet totalt nådde 2,7 millioner reisende. Kapasiteten (ASK) økte 2 prosent, mens etterspørselen (RPK) steg 3 prosent.
Kabinfaktoren endte på 86,6 prosent, opp 1,4 prosentpoeng fra i fjor.
— September var en sterk måned i både passasjertall og fyllingsgrad. Dette viser at vi har et attraktivt rutenett godt tilpasset kundenes behov, sier konsernsjef Geir Karlsen.
Norwegian opererte i snitt 89 fly i september. Regulariteten var 99,1 prosent. Begge selskapene ble påvirket av midlertidige luftromsstenginger i Danmark og Norge etter droneobservasjoner, men effekten ble raskt hentet inn.
Utvider Boeing-ordren og lanserer nye ruter
Den 26. september meldte Norwegian at de utvider bestillingen av Boeing MAX 8 med 30 fly, slik at totalen nå blir 80.
— Dette blir sentralt i flåtefornyelsen vår og markerer tydelig at vi har ambisjoner om videre vekst, sier Karlsen.
Samtidig lanserte Norwegian sommerprogrammet for 2026, med ti nye internasjonale ruter fra Billund. Widerøe blir en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward fra 16. oktober.
Norse Atlantic med høy fyllingsgrad
Langdistanseaktøren Norse Atlantic Airways leverte en fyllingsgrad på 95 prosent i september, opp seks prosentpoeng fra året før. Totalt 161.568 passasjerer reiste med selskapet, en økning på 10 prosent fra samme måned i fjor.
— Vi fortsetter å vise at modellen vår fungerer. Med stabil etterspørsel og økende ACMI-aktivitet står vi godt rustet for videre vekst, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen.
Norse gjennomførte 459 ruteflygninger og 66 charter- og ACMI-flygninger. Punktligheten endte på 74 prosent, påvirket av forsinkelser i lufttrafikkontroll og flyplasskapasitet.