Etter en periode med euforiske prisstigninger på luksusklokker fra merker som Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet, har markedet de siste par årene gått inn i en nødvendig og naturlig justering. Mange spådde et krakk – men realiteten har vist seg å være langt mer nyansert.
Prisene på ikoniske modeller som Daytona, Nautilus og Royal Oak nådde historiske høyder i 2021 og 2022. Sekundærmarkedet eksploderte, og enkelte modeller ble omsatt til dobbelt – til tider tredobbelt – av listepris. Men slike nivåer var aldri bærekraftige i lengden. Det vi ser nå, er ikke et sammenbrudd, men en overgang til et mer modent og rasjonelt marked.
Mer bevisste kjøpere
Hos Timelux, som daglig håndterer kjøp og salg av klokker i premiumsegmentet, har vi merket endringen tydelig. Antall impulskjøp har gått ned, men det betyr ikke at interessen har forsvunnet. Den har bare endret karakter. Kundene er fortsatt der – men nå med et mer analytisk blikk: de vurderer pris, historikk, servicehistorikk og fremtidig verdi med større alvor.
Dette er en (+) artikkel.
På Investornytt kan du orientere deg og få innsikt i alle markeder.