Pris er blitt viktigere enn før og topper lista over faktorer som påvirker matvalget blant EU-innbyggere. Smak og mattrygghet kommer på de neste plassene.
Det viser den ferske Eurobarometer-undersøkelsen i regi av EFSA
, den europeiske næringsmiddelmyndigheten.
Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år.
60 prosent av de spurte svarte i år at prisen er viktig når de handler mat. I 2022 var andelen 54 prosent.
Andelen som sier smak og mattrygghet er viktig, er stabil, og er henholdsvis 51 og 46 prosent for disse faktorene.
Siden 2022 har det vært en betydelig økning i bevisstheten rundt mattrygghet.
Omtrent sju av ti europeere sier de er interessert i mattrygghet. Andelen som sier de kjenner til mattrygghetssystemet, har økt med 6 prosentpoeng siden 2022.
– De nye tallene om innbyggernes bevissthet rundt EUs mattrygghet er svært oppmuntrende for oss og våre europeiske partner, sier EFSA-direktør Nikolaus Kriz i en pressemelding.
Størst merkbar økning er det rundt bevisstheten rundt mikroplast i mat, med 8 prosentpoengs økning til 63 prosent.
65 prosent kjenner til dyresykdommer, som er 5 prosentpoeng flere enn sist. 62 prosent, 5 prosentpoeng flere enn i 2022, kjenner nå til matforgiftning.
De mest kjente er mattrygghetstemaene er fortsatt tilsetningsstoffer i mat og plantevernmidler, som 71 og 76 prosent er klar over – like stor andel som før.
Bekymringen for de ulike utfordringene er lavere enn bevisstheten rundt mattrygghet.
Øverst på bekymringslista ligger plantevernmidler, som 39 prosent mener er skummelt. Antibiotika/hormoner/steroider i kjøtt og tilsetningsstoffer følger like bak. Andelen for disse har falt noe siden 2022.
Bekymringen for mikroplast i mat har økt mest. 33 prosent av respondentene nevner dette nå, mot 29 prosent i 2022.
Eurobarometer-undersøkelsen inkluderer i år EUs 27 medlemsland, pluss 7 land som er i søkeprosess, så Norge er ikke med.
(©NTB)