Samtidig som besøkstallene for norske nettsteder som helhet har vært fallende, har det vært gode måneder for dem som skriver om økonomi og næringsliv.
Den daglige dekningen for nettsidene til E24, Dagens Næringsliv og Finansavisen har økt med flere tusen fra andre kvartal i fjor til samme periode i fjor, viser tall som kommer fram i en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
E24 leder an med en økning på 37.000 daglige lesere, Finansavisen øker med snaut 20.000 og Dagens Næringsliv hadde 4000 flere lesere.
– I en tid med økonomisk usikkerhet søker mange forklaringer og innsikt. Det merkes tydelig hos økonomiredaksjonene, sier Randi Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Ellers går den digitale dekningen for de norske nyhetsnettstedene som helhet ned 4,1 prosent fra andre kvartal i fjor. VG er Norges største redaksjonelle nettsted, med 1,9 millioner daglige brukere. Deretter følger NRK med 1,3 millioner, Dagbladet med 1,1 millioner og TV 2 med 863.000 lesere.
– Vi ser en videreføring av en trend. Under pandemien var mediebruken svært høy, mens nå er vi tilbake på et mer naturlig nivå. Vi har en stabil høy daglig dekning for digitale nyhetsmedier og økt interesse for stoffområder som påvirker folks hverdag, sier Øgrey.
(©NTB)