Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem Kommentar

Slik kan fregatt-avtalen løfte norsk teknologi

Dr. Glenn Agung Hole av Dr. Glenn Agung Hole
08.09.2025
i Kommentar
Lesetid:9 mins read
Slik kan fregatt-avtalen løfte norsk teknologi

Forsvarsminister Tore Sandvik (Ap) (t.h.) og den britiske forsvarsministeren John Healey signerer kontrakt om anskaffelse av fregatter. Kontrakten underskrives i Madla-leiren i Stavanger torsdag. Foto: Carina Johansen / NTB

Norge kjøper fregatter for 140 milliarder kroner – men dette handler om mer enn skip. Sammen med Storbritannia, Danmark og Sverige kan Norge bygge en nordisk-britisk industriblokk som gir vekstselskaper tilgang til både marked og investorer.

Storbritannias eksportfremstøt med Type 26 og Type 31 markerer mer enn marineanskaffelser. Det handler om geoøkonomi – koblingen mellom sikkerhet, industri og kapital. Når Norge nå har valgt Type 26 (ASW-fregatter) i en avtale på ca. £10 mrd. og Storbritannia samtidig forhandler med Danmark (tre Type 31) og Sverige (inntil fire Type 31), kan dette forme en nordisk-britisk verdikjede for forsvar, maritim teknologi og kapitaltilgang (Financial Times, 2025; UK Gov, 2025; AP, 2025; The Times, 2025).

Hva er bekreftet – og hvorfor betyr det noe?

  • Norge velger Type 26: En historisk avtale – både Norges største forsvarsanskaffelse og britenes største krigsskip-eksport – med mål om felles drift av 13 ASW-fregatter (8 britiske + minst 5 norske) i Nord-Europa (UK Gov, 2025; The Guardian, 2025; AP, 2025; Reuters, 2025; Defense News, 2025).
  • Danmark og Sverige: UK er i avanserte samtaler om Type 31 til Danmark (omtrent tre skip) og Sverige (vurderer inntil fire; også fransk FDI vurderes). Saab og Babcock samarbeider i tillegg om Luleå-klassen (FT, 2025; SvD, 2025; Saab, 2024; Naval News, 2025).
  • Britisk industrimotor: Første Type 31 (HMS Venturer) er rullet ut fra Rosyth (Babcock, 2025; Naval News, 2025). Babcock-sjef Sir Nick Hine har satt målet “31 by 31” – 31 skip globalt innen 2031 (UK Defence Journal, 2025; Navy Lookout, 2025).

Hvorfor dette passer Norge «som hånd i hanske»: Norge har verdensledende nisjer i maritim/energiteknologi og forsvar, men et svakere hjemlig risikokapitalmarked enn UK. Storbritannia har verft, industriell skala og dype PE/VC-miljøer (OECD, 2025; BVCA, 2025). Sammen får vi komplementaritet: norsk teknologi + britisk industri og kapital – i en sikkerhetspolitisk ramme der ASW-kapasitet i nord er kritisk (UK Gov, 2025; Reuters, 2025; High North News, 2025; The Aviationist, 2025).

Geoøkonomiske implikasjoner for Norge og vekstselskaper

  1. Industriell deltakelse i en større verdikjede
    Felles plattformer (Type 26/31) gir skalerbar etterspørsel for norske leverandører (sensorer, C2, kyber, autonome systemer, energieffektive fremdriftssystemer, materialer). Danmarks nye NSM-anskaffelse (NOK 2,1 mrd.) viser hvordan nordiske sjøstridskrefter standardiserer våpen/komponenter – og åpner for norske leveranser (Kongsberg, 2025; Regjeringen.no, 2025). Når Royal Navy selv ruller ut NSM i større skala, styrker det interoperabilitet (UK Defence Journal, 2025).
    Investor-lesning: Dette er langsiktige rammeavtaler med høy kapitalbinding – akkurat den forutsigbarheten vekstselskaper og leverandørkjeder trenger.
  2. Kapitalbro: London ↔ Norden
    OECD dokumenterer strammere SMB-finansiering, mens UKs PE/VC-økosystem gir bred verdiskaping (BVCA, 2025; OECD SME Scoreboard, 2025). En nordisk-britisk akse kan bli kanal for britisk vekstkapital inn i norske forsvars- og maritimtech-selskaper – med dobbel anvendelse (militær + sivil: havvind, subsea, overvåkning).
    Investor-lesning: Se etter norske selskaper som allerede leverer på NATO-kompatible systemer, har sertifiseringsløp på plass, og kan skaleres via britiske verft/partnere.
  3. Sikkerhet som vekstdriver
    NATO/partnerkilder beskriver økt ASW-aktivitet i Norskehavet og behov for robust tilstedeværelse (Reuters, 2025; High North News, 2025; The Aviationist, 2025; Newsweek, 2025). Felles norske-britiske fregatter, trening, vedlikehold og logistikk forankrer etterspørsel i tiår.
    Investor-lesning: Forsvarsetterspørsel smitter over til sivile verdikjeder (tjenester, MRO, programvare, datasikkerhet).

Konkrete «deal-flow-lommer» for investorer

  • Sensorikk, C2, EW, kyber: Systemer som sømløst integreres på RN/NO/DK/SE-plattformer (kompatibilitet → høy oppside).
  • Autonome og fjernopererte systemer: ASW-støtte, minerydding, ISR – ofte med sivil «spin-off».
  • Grønn maritim: Hybrid/batteri, energieffektiv fremdrift og varmegjenvinning – etterspørsel fra både fregatter og havvind/offshore.
  • Våpen og missiløkosystemer: NSM-familien m.m. – dokumentert nordisk etterspørsel (Kongsberg, 2025; Regjeringen.no, 2025).
  • MRO/aftermarket: Lang levetid, oppgraderingssløyfer og programvaredefinert modernisering → stabil inntekt.

Bunnlinjen for Investornytts lesere

  • Fakta: Norge kjøper Type 26; Danmark/Sverige i samtaler om Type 31; RN/NO sikter mot felles operasjoner i nord (UK Gov, 2025; FT, 2025; AP, 2025; The Guardian, 2025).
  • Geoøkonomi: Sikkerhet → industri → kapital. Norsk teknologi kobles med britisk skala og finans.
  • Handling: Kartlegg norske leverandører med NATO-kompatible løsninger; bygg partnere i UK-verdikjeden; posisjoner dere for dobbel anvendelse (militær/sivil).

Av Glenn Agung Hole, Førsteamanuensis i entreprenørskap, økonomi og ledelse ved Universitetet i Sørøst Norge | Geoøkonomisk spesialist & økonomisk skribent

Dette er en (+) artikkel.

På Investornytt kan du orientere deg og få innsikt i alle markeder.

Logg inn hvis du har kjøpt

Få full tilgang til alt innhold på Investornytt

Dette er en pluss-sak. Abonner for å lese denne, og for full tilgang til alt innhold.
Kjøp tilgang

Relatert Innlegg

Nicolai Tangens bokdebut: Linkedin-ledelse for flyplasshyllen
Kommentar

Nicolai Tangens bokdebut: Linkedin-ledelse for flyplasshyllen

08.09.2025
Når gjør 1 million LO-medlemmer opprør?
Kommentar

Når gjør 1 million LO-medlemmer opprør?

07.09.2025
Kan vi sammenligne kunst og klokker?
Kommentar

Kan vi sammenligne kunst og klokker?

06.09.2025
Neste innlegg
Sveriges regjering vil kutte skatt på arbeid og pensjon

Sveriges regjering vil kutte skatt på arbeid og pensjon

Vennligst logg inn for å delta i diskusjonen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?