Hvert år havner hele 8000 tonn mikroplast fra norske bildekk i naturen. Nye krav fra 2028 skal begrense disse miljøskadene, opplyser Vegvesenet.
– EU arbeider nå med detaljene i de nye kravene som blir innført fra 2028, sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen i en pressemelding.
I første omgang skal kravene gjelde nye dekk som skal introduseres til markedet. I 2030 kommer det krav om at alle nye biler som selges, skal ha montert dekk som tilfredsstiller kravene.
– Målet er å konstruere dekk som slites mindre, sier Thorsell.
Moderne biler er tyngre enn de eldre, noe som delvis skyldes batteripakkene. Og med økt tyngde kommer også økt slitasje, understreker Vegvesenet.
– Det er viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler. Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien, blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse, sier Thorsell.
(©NTB)