De to første episodene av Thomas Seltzers serie om norsk fattigdom er hittil sett av 1.166.000 seere, melder Kampanje.
Den første episoden, «Blakk is Back», hadde premiere onsdag i forrige uke og er hittil sett av 798.000 enten lineært eller på NRKTV. Andre episode, med tittelen «Sykt psykt land», er foreløpig sett av totalt 368.000 – hvorav 261.000 lineært.
Undersøkelser viser at mange er bekymret for økonomien og at stadig flere nordmenn sliter med å få endene til å møtes.
– Vi ser at økonomiske vansker er et tema som engasjerer på tvers av de tradisjonelle politiske skillelinjene. Dette så vi tydelig under partilederdebatten fra Arendal, sier prosjektleder for valget i NRK, Laurie MacGregor, til Kampanje.
Hun karakteriserer serien som et komplementært tilbud til NRKs politiske og nyhetsdrevne valgdekning, og sier den «allerede har vært med på å starte mange samtaler om politikk og prioritering».
Etter suksessen med tre sesonger av «UXA – Thomas Seltzers Amerika» fra 2020 til 2024 vendte Seltzer blikket hjem med serien «Seltzer: Den norske fattigdommen».
Seltzer skal i fire episoder ta for seg skammen rundt det å ha lite, hva det å vokse opp i fattigdom gjør med barn og hvorfor nordmenn blir uføretrygdet.
(©NTB)