Fagutvalget for influensermarkedsføring (Fim), som har som formål å redusere utseende- og kroppspress fra influensermarkedsføring, får ikke nok klager.
Beslutningen om å legge ned utvalget ble gjort tidligere denne måneden, melder TV 2.
– Faktum er at vi nesten ikke får inn klager, sier sekretariatsleder Carsten Gunnarstorp til kanalen.
Det tror han det kan være flere grunner til. Blant annet kan det jo være at aktørene som er innenfor Fims nedslagsfelt, har skjerpet seg.
– Men det er sikkert noe som foregår som er klagbart likevel. Men det kan hende at volumet av uønsket markedsføring fra norske aktører har gått ned, uten at vi har ført noen statistikk på det, så kan det være en antakelse. Det som vi er litt mer sikre på, er at markedsføringskanalene har endret seg litt fra mer åpne publiseringskanaler som Instagram, til mer lukkede kanaler som Tiktok for eksempel, mener Gunnarstorp.
Fim ble opprettet av Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i 2019.
(©NTB)