Matvaregiganten Orkla økte driftsinntektene i andre kvartal, men fikk lavere resultat sammenlignet med i fjor.
Resultatet før skatt på 2,1 milliarder kroner er en nedgang på 12,6 prosent fra året før, opplyser selskapet i en børsmelding. De mener det primært skyldes salget av Lilleborg i samme kvartal i fjor.
– Orklas portefølje fortsetter å utvikle seg i tråd med våre langsiktige mål. Veksttakten var imidlertid noe lavere enn i tidligere perioder, sier konsernsjef Nils K. Selte.
Han trekker særlig fram en sterk utvikling i Orkla Food Ingredients og Orkla India. I juni sendte selskapet et utkast til prospekt til det indiske finanstilsynet.
Driftsinntektene var på 17,7 milliarder kroner, en økning på 4,7 prosent, ifølge selskapet.
Orkla står bak flere kjente merkevarer i norske matbutikker, deriblant Toro, Grandiosa og Nidar. Sjokoladeprodusenten vant tidligere i år en tvist mot Mondelez om blåfargen som brukes på Stratos-innpakningen, og fikk registrert blåfargen som varemerke.
(©NTB)