Den foreløpige granskingsrapporten etter flystyrten i India i juni, har ført til flere spørsmål enn den har gitt svar, mener en svensk flyekspert.
Fredag kom den foreløpige granskningsrapporten etter flystyrten i India 12. juni, der 260 personer omkom. Rapporten viser at drivstofftilførselen til begge motorene ble slått av bare sekunder etter avgang.
Men kan piloter slå av drivstoffet ved et uhell?
Nei, mener den svenske flyeksperten Jan Ohlsson, som mener rapporten etterlater seg flere spørsmål.
Til nyhetsbyrået TT sier Ohlsson at drivstoffregulatorene i fly må kunne slås av, for eksempel hvis landingsunderstellet ikke fungerer og man må kutte drivstoffet for å unngå gnistdannelse ved landing.
Men å slå dem av er ikke noe man gjør ved et uhell.
– Nei, det krever en fysisk handling fra en av pilotene. Han eller hun må snu seg en halv omdreining, åpne en liten luke og slå av begge regulatorene. Det krever sannsynligvis to hender, forklarer Ohlsson.
I taleopptak fra cockpiten høres det at en av pilotene spør den andre om hvorfor han kuttet drivstoffet. Den andre piloten svarte at han ikke hadde gjort det, heter det i rapporten.
Men drivstoffet var slått på igjen ved styrten – og Ohlsson sier det må etterforskes hva som har skjedd og hvem som eventuelt slo av drivstoffet.
Det foreligger ingen endelig konklusjon i rapporten, og det er heller ikke plassert skyld for styrten. Havarikommisjonen har imidlertid ikke anbefalt videre tiltak for operatører og produsenter av flytypen Boeing 787–8 Dreamliner, noe som antyder at det ikke var tekniske problemer med motorene eller flyet.
Flyet var på vei fra Ahmedabad i Vestindia til London da det styrtet. 241 personer om bord døde, samt 19 personer på bakken. Bare én passasjer overlevde styrten. Den britiske statsborgeren er siden blitt skrevet ut fra sykehuset.
Air India bekrefter at de har mottatt den foreløpige rapporten, og sier i en uttalelse at de vil fortsette å samarbeide i etterforskningen av styrten.
(©NTB)