De små chiafrøene har gått fra å være et helsekostprodukt til å bli en viral vinner. Norske dagligvarekjeder rapporterer om kraftig økning i salget.
Rema 1000 topper statistikken med en økning på hele 70 prosent sammenlignet med fjoråret, skriver ABC Nyheter.
Trenden har spredt seg som ild i tørt gress i sosiale medier, spesielt Tiktok, hvor chiafrø blir omtalt som «naturlig Ozempic» for sin angivelige slankende effekt.
– Det er et godt eksempel på hvordan etterspørselen kan svinge når enkelte produkter får oppmerksomhet eller trender, sier kommunikasjonsdirektør Hege Rognlien hos Rema 1000 til ABC Nyheter.
– De siste par månedene har vi solgt 40 prosent mer chiafrø enn samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen i Kiwi. Hos Meny har det vært en 25 prosent økning, mens Coop melder om positiv salgsutvikling og merkbar etterspørsel.
Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius advarer mot å overdrive bruken av chiafrø. – Chiafrø er definitivt sunt, men å kalle det for «naturlig Ozempic» er å strekke det litt langt, sier hun. Hun understreker at et regelmessig inntak av chiafrø kan være gunstig, særlig for fordøyelsen, men advarer mot å spise for mye på én gang hvis man ikke er vant til det.
(©NTB)