Interessen for den pulveriserte teen matcha har eksplodert i den vestlige verden. Men i Japan, matchaens hjemland, er etterspørselen i ferd med å bli for stor.
På en minimalistisk matcha-bar i Los Angeles i USA, blir den pulveriserte japansk teen forberedt med nøysomhet. Men baren bærer preg av den globale mangelen som er drevet fram av den grønne drikkens popularitet i sosiale medier.
Av de 25 forskjellige typene matcha på menyen hos Kettl Tea, som åpnet på den ikoniske Hollywood Boulevard i år, var de tomme for alle bortsett fra fire, forteller grunnlegger Zach Mangan til AFP.
– En av de tingene vi sliter med, er å fortelle kundene at dessverre så har vi ikke det de vil ha, sier han.
Med sin gressaktige smak, intense grønnfarge og oppkvikkende virkning, har populariteten til matcha vokst enormt de siste årene. Særlig de siste to til tre årene, ifølge Mangan.
Matchet har blitt et kulturelt fenomen i den vestlige verden – man finner det overalt, fra iskremdisker til Starbucks.
Det har ført til at markedet for matcha nesten har doblet seg i løpet av et år, ifølge Mangan.
– Uansett hvor hardt vi prøver, så er det bare ikke mer å kjøpe.
Tusenvis av kilometer unna, i Sayama nordvest for Tokyo, kjennes etterspørselen på kroppen til Masahiro Okutomi. Han er den femtende generasjonen som driver familiens tegård.
– Jeg måtte skrive på nettsiden vår at vi ikke tar imot flere matcha-bestillinger, sier han.
Å produsere pulveret som brukes til matcha-drikke, er en intensiv prosess: Bladene, som kalles tencha, blir satt i skyggen i flere uker før de høstes for å konsentrere smaken og næringsstoffene.
Deretter blir de forsiktig plukket av stilken for hånd, tørket og finmalt i en maskin.
– Det tar årevis med opplæring for å lage matcha ordentlig, sier Okutomi.
Produksjonen består av langsiktig arbeid som krever riktig utstyr, arbeidskraft og investeringer, ifølge ham.
– Jeg er glad for at verden interesserer seg for matchaen vår. Men på kort sikt er det nesten en trussel – vi klarer ikke å henge med, sier han.
Matcha-boomen har blitt drevet fram av influensere som Andie Ella, som har over 600.000 abonnementer på Youtube og har startet sitt eget merke med matcha-produkter.
I den pastellrosa popup-butikken hennes i det hippe Harajuku-distriktet i Tokyo ventet en rekke fans spent for å få et bilde med den 23 år gamle franskmannen – og få kjøpt bokser med matcha med jordbær- eller hvit sjokoladesmak.
– Matcha er visuelt veldig tiltalende, sier Ella til AFP.
Hittil har matcha-merket hennes, som produseres i Mie-regionen på landsbygda i Japan, solgt 133.000 bokser. Det ble lansert i november 2023 og har nå åtte ansatte.
– Etterspørselen har ikke sluttet å vokse, sier hun.
I fjor utgjorde matcha over halvparten av de 8798 tonnene med grønn te som ble eksportert fra Japan, ifølge tall fra landbruksdepartementet der. Det er dobbelt så mye som for ti år siden.
Tebutikken Jugetsudo i Tokyo, som ligger i det turistifiserte tidligere fiskemarkedsområdet Tsukiji, prøver å ha kontroll over hvor mye de har inne på lager som følge av den økende etterspørselen.
– Vi har ingen strenge kjøpsbegrensninger, men noen ganger nekter vi å selge store mengder til kunder som vi mistenker skal selge det videre, sier butikksjef Shigehito Nishikida.
– I løpet av de siste to-tre årene har det blitt mer og mer populært: Nå vil kundene lage matcha selv, slik de ser i sosiale medier, legger han til.
Anita Jordan, en 49 år gammel australsk turist i Japan, sier at barna hennes er besatt av matcha.
– De sendte meg på et oppdrag for å finne den beste, ler hun.
Det globale matchamarkedet anslås å være verdt milliarder av amerikanske dollar, men det kan bli rammet av USAs president Donald Trumps tollsatser på japanske produkter. Satsene på japansk import til USA ligger for tiden på 10 prosent, men en økning til 24 prosent ligger i kortene.
Knapphet og tollsatser betyr at matcha-selgere i USA kan måtte heve prisene.
– Vi tar ikke lett på det, sier Mangan hos Kettl Tea, selv om tollsatsene enn så lenge ikke har dempet etterspørselen:
– Kundene sier til oss at de vil ha matcha før det blir tomt.
Hos Kettl Tea kan matchaen blandes med melk til en latte, eller nytes som den er, håndvispet med varmt vann i en keramikkbolle for å få fram den subtile smaken.
Det er ikke en billig nytelse: Det sistnevnte alternativet koster minst ti dollar per glass. For å lage drikken hjemme, må kundene fort ut med mellom 25 og 150 dollar for 20 gram matchapulver.
Myndighetene i Japan oppfordrer teprodusentene til å dyrke teen i større skala for å redusere kostnadene. Men det risikerer å gå på bekostning av kvaliteten, og i små landlige områder er det nesten umulig, sier produsenten Okutomi.
Antallet tegårder i Japan har gått ned til en firedel av hva det var for 20 år siden, ettersom bøndene blir eldre og synes det er vanskelig å finne etterfølgere, legger han til.
– Det tar tid å lære opp en ny generasjon. Det kan ikke improviseres, sier Okutomi.
(©NTB)