Dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny er klaget inn til Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener kjedene har tilbud som forvirrer kundene.
Butikkene blir klaget inn da Forbrukerrådet mener førprisene på tilbudene, og da hvor mange kroner kundene sparer, er for vanskelig å få tak på, melder NRK.
Forbrukerrådet viser særlig til fordelstilbud, som har blitt mer vanlig den siste tiden, der kundeklubb-medlemmer får bonus på visse varer de handler.
– Det er veldig vanskelig å navigere i dagligvaremarkedet. En av grunnene er at mer og mer blir avhengig av fordelsprogrammer og bonusordninger der du blir tilbudt rabatter uten å vite hva den egentlige prisen er, sier Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Rema og Meny svarer i eposter til NRK at de følger reglene og opptrer i tråd med gjeldende praksis. Meny og Coop viser også til at hylleprisen viser kundene hva den opprinnelige prisen på varen er.
– Rema mener de opptrer i tråd med gjeldende praksis i priser og kampanjer, skriver salg- og markedsdirektør Pia Mellbye til NRK.
(©NTB)