Forbrukertilliten fortsetter å falle. I kjølvannet av uroen i internasjonal handelspolitikk de siste månedene har den falt kraftig.
– Global handelspolitisk uro, store svingninger i olje- og gassprisene og svekkelse av den norske kronen har skapt stor usikkerhet i finansmarkedene og blant forbrukerne, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
Forbrukertillitsindeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit og brukes i alle EU-land. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Er den under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.
I indeksen for april er nivået på så lavt som minus 20,3. Forbrukertilliten har ikke vært så lav siden desember 2023.
– Hyppige utspill fra politiske myndigheter i USA og en opptrapping av handelskrigen med varsler om nye tollsatser har de siste månedene ligget som et bakteppe for mye av det som påvirker forbrukertilliten og indikatoren knyttet til troen på norsk økonomi om 12 måneder spesielt, sier Høidahl.
Årets første måling i januar viste en opptur fra målingene i 2024. Da var det 34 prosent som oppga at de trodde landets økonomi ville være bedre om 12 måneder, påpeker Høidahl.
I april har andelen falt til 13 prosent. Mens det i januar var 26 prosent som trodde økonomien ville være dårligere om ett år, er dette tallet nå 56 prosent.
– Det går ikke overraskende et skille mellom før og etter innsettelse av ny politisk administrasjon i USA, sier Høidahl.
(©NTB)