Så langt i år er det kun registrert to børsnoteringer, to på hovedlisten og en på Euronext Growth. Ankit Puri, leder for EYs Assurance Advisory og er IPO-leder i EY Norge har liten tro på at aktivitetsnivået tar seg opp med det første.
– Det er veldig mye usikkerhet i øyeblikket, og det påvirker markedet. Med ny administrasjon i USA kan det virke som at regelboken er kastet ut av vinduet, sier han.
I fjor var det et oppsving i antall børsnoteringer på Oslo Børs etter få noteringer i 2023. I 2023 var det ikke flere enn 10 selskaper som ble børsnotert, mens det i fjor var 19 nynoteringer.
– Det var en optimisme ved inngangen av året, men mye tyder på at 2025 kan bli like labert som 2023. Det kan i hvert fall se slik ut i Q1-rapporten vår. Det er bare brasilianskeide Constellation Oil Services, som ble notert på Euronext Growth, mens Integrated Wind Solutions og Zelluna ble notert på Oslo Børs, sier han og legger til:
– For mange settes nå drømmen om en børsnotering på vent. Det er vanskelig å finne trygge havner, og det er svært vanskelig, om ikke tilnærmet umulig å hente penger. Dette er resultatet av usikkerhet, og så lenge den rår, er jeg ikke veldig optimistisk til at dette tar seg opp med det første.
Ankit Puri, som også er partner i EY, peker på at flere store noteringer er satt på vent. I USA er Klarna og StubHub lagt tilbake i skuffen. Puri peker på at det kan ta lang tid før vi ser en ny oppsving.
– Jeg tror vi skrive 2026 i kalenderen vår, før denne ekstreme usikkerheten får lagt seg og situasjonen blir bedre. Men jeg er ikke helt uten håp, for det er fortsatt mulig å finne gode børstkandidater, sier han.
Han tilføyer:
– Forsvars-, luftfarts- og romfartsindustrien er sektorer som skiller seg eksempelvis ut, så vi må, til tross for usikkerheten huske at det fortsatt er mye igjen av året.
I Norden var det til sammen 15 selskaper som ble børsnotert i 1. kvartal. Sverige hadde flest noteringer, med 10 av de registrerte 15.
Nysgjerrig på EYs IPO highlights Q1? Finn rapporten her: IPO Highlights – analyse av IPO-markedet Q1 2025 | EY Norge