Det er de siste årene brukt 60 millioner kroner på å fremme norsk mat under Grüne Woche. Ressursbruken kan ha vært er større enn utbyttet, ifølge en rapport.
Oxford Research har utarbeidet rapporten for Innovasjon Norge, og det samlede inntrykket er at deltakelsen på den tyske messa «koster mer enn det smaker», skriver Nationen.
– Våre funn indikerer at ressursbruken ikke står i forhold til utbyttet, skriver de i rapporten.
Rapporten
anbefaler at Norge trekker seg helt fra messa, eller at deltakelsen justeres betydelig. Den foreslår blant annet at midlene heller brukes til å styrke regionale matarenaer og å øke samarbeidet med hoteller, restauranter og catering, samt mer bruk av digitale kanaler.
Da rapporten kom i mars, mente Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder i Bondens marked Norge, at rapporten var spikeren i kista for videre deltakelse på messa.
– Tiden er moden for andre tiltak, sa hun til nettstedet Økologisk24.
Mat- og landbruksmessen i Berlin har vært arrangert siden 1926 og samler hvert år over 1500 utstillere fra rundt 70 land, ifølge Innovasjon Norge.
(©NTB)