Flest handler i lavprisbutikkene til Coop, Norgesgruppen og Rema. Det går på bekostning av nærbutikkene, ifølge Konkurransetilsynet.
Lavprisbutikkene til Coop, Norgesgruppen og Rema har alle økt omsetningen, og samlet er økningen på 4,8 prosentpoeng. Veksten har gått på kostnad av nærbutikker og butikker med et bredere utvalg, skriver Konkurransetilsynet i sin kartlegging for 2024.
Markedsandelene i dagligvarebransjen er fremdeles konsentrert mellom få aktører. Nordmenn handler rundt 95 prosent av maten sin fra én av de tre store kjedene.
Norgesgruppen har en markedsandel på 43,5 prosent, Coop 29,2 prosent, Rema 23,9 prosent, og Bunnpris kun 3,3 prosent.
Remas andel har økt mest de fem siste årene, mens Norgesgruppen har hatt den største nedgangen.
Dagligvarekjedenes markedsandeler har likevel vært stabile over tid, og det er snakk om små endringer fra år til år.
Lavpriskjedene dominerer markedet. Kiwi er fortsatt den største kjeden etter å ha passert Rema i 2023. Extra har hatt den største veksten blant lavpriskjedene, men det skyldes delvis at flere Prix-butikker er omgjort til Extra-butikker.
Det er store regionale forskjeller. Norgesgruppen er størst nasjonalt, men har lavere markedsandeler i Midt- og Nord-Norge. Der er Coop sterkere. I de 50 minst folkerike kommunene i landet har Coop nesten halvparten av omsetningen, mens Rema har minst.
(©NTB)