Prisene på forbruksvarer i Kina falt med 0,1 prosent i mars, idet uroen brer seg om handelskrig med USA.
Analytikerne hadde ventet at prisene skulle ligge i ro, men tallet fra det kinesiske statistikkbyrået viser at prisene altså er 0,1 prosent lavere enn i samme måned i fjor.
Prisfall, eller deflasjon, betyr at den enkelte forbruker får mer for pengene i det korte løp, men det kan også senke bedriftenes overskudd og i forlengelsen gå ut over arbeidsmarkedet og lønninger på lang sikt.
Statistikkbyrået peker på fallende oljepriser og økt tilbud av ferskvarer for å forklare fallet. Deflasjon kan sammen med frykten for handelskrig med USA åpne for at den kinesiske sentralbanken senker rentene ytterligere.
Kinesiske myndigheter har uttalt at økt privatforbruk er et prioritert mål i 2025. Derfor har man også innført en rekke insentiver for å øke forbruker, blant annet vrakpant på biler og hvitevarer. Samtidig peker analytikere på at prisdannelsen på mange slike varer allerede er drevet av subsidier, som betyr at ytterligere statlige ordninger ikke nødvendigvis får så mye å si.
(©NTB)