Etter bare 16 måneder gir Thor Gjermund Eriksen seg som Bane Nor-sjef. Han sier det ikke var rammer for å utføre lederskapet sitt.
– Det er en kjent sak at det er en kompleks styringsstruktur over Bane Nor, sier avtroppende konsernsjef Thor Gjermund Eriksen til NTB.
Han peker særlig på detaljstyring:
– Vi har et direktorat, vi har et Samferdselsdepartement som ønsker å styre ganske detaljert, og det må jeg legge til grunn at de vil. Jeg har også gitt uttrykk for hva jeg synes er svakheten med det. De ønsker å ha det sånn, og da tenker jeg det er greit for meg å søke nye utfordringer, sier Eriksen.
Samtidig er han fornøyd med mye av det han har fått til, særlig omorganisering i etterkant av problemene på Follobanen og integrering av selskapet Spordrift. Men for den gamle kringkastingssjefen er det en detaljstyring som skaper problemer:
– Det er ikke rammene for å utføre lederskapet jeg kan.
Han understreker at det ikke har vært en spontan beslutning, og at han fortsatt skal være i Bane Nor i de seks månedene han har oppsigelsestid, men da uten å være ansiktet utad.
– Det er kjempetrist å miste ham, understreker styreleder Cato Hellesjø.
– Vi har store ambisjoner for jernbanen for å sikre folk en bedre reisehverdag. Blant annet har vi økt bevilgningene til drift og vedlikehold. I lys av situasjonen i norsk jernbane er det helt naturlig å ha en tett oppfølging av Bane Nor for å sikre at fellesskapets penger blir brukt riktig. Jeg har gjort flere grep for å rydde i rolle- og ansvarsdeling og gjort styringen tydeligere, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Det var torsdag formiddag det ble kjent at Thor Gjermund Eriksen går av som konsernsjef i Bane Nor på dagen. 58-åringen har bare sittet siden oktober 2023. Jon-Erik Lunøe overtar som fungerende konsernsjef.
Eriksen har bakgrunn som kringkastingssjef, konsernsjef i Amedia og administrerende direktør i Norsk Tipping. Han overtok jobben fra Gorm Frimannslund, som trakk seg i mars 2023, og har ingen planer for hva han skal gjøre når oppsigelsestiden utløper.
Det har vært en vanskelig periode for Bane Nor, som drifter, vedlikeholder og bygger den fysiske jernbaneinfrastrukturen i Norge.
Da Eriksen overtok i 2023, slet man med ettervirkningene av uvær samme sommer, samt problemene på Follobanen.
Mer uvær og enkelte ulykker har det blitt underveis, og flere strekninger har vært stengt i kortere og lengre perioder. Samtidig har pendlere på det sentrale Østlandet måttet venne seg til at det kjøres med halv kapasitet, selv i rushtiden.
Sigbjørn Gjelsvik (Sp) mener Eriksens kommentarer sier noe om organiseringen av norsk jernbane og krever at Jernbanedirektoratet legges ned.
– Thor Gjermund Eriksen har kommet med en knusende dom over organiseringen av norsk jernbane. Lederen av et av de viktigste organene for jernbanen går av, og viser med all tydelighet at vi har et kaos av aktører, sier Gjelsvik, som leder transportkomiteen på Stortinget.
Frps Morten Stordalen mener på sin side at Eriksens ettermæle ikke blir utelukkende positivt.
– I fjorårets jernbanetale ble det lovet at togtrafikken skulle bli mer punktlig. Det endte opp med den verste trafikkavviklingen på over ti år, og hvert tredje tog var ikke i rute. Eriksen etterlater seg en jernbanedrift i dårligere forfatning enn da han overtok, sier Stordalen.
(©NTB)