Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Norske Tog leter iherdig etter nye tog til Nordlandsbanen

NTB av NTB
24.02.2025
i IN live
Lesetid:2 mins read

Norske tog har bestilt nye fjerntog til Nordlandsbanen, men disse kommer ikke før om fem år. Å leie tog har vist seg å være en skikkelig utfordring.

– Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før den tragiske ulykken skjedde på Nordlandsbanen i oktober i fjor, opplyser Norske Tog
, som eier alle persontog i Norge og leier ut videre til togselskapene.

I oktober i fjor avsporet ett av de få lokomotivene på Nordlandsbanen, som ble ødelagt av skadene. Nylig ble det også kjent at alle reservetog for tiden er i drift på jernbanen, som gjør den svært sårbar.

Norske Tog har bestilt nye fjerntog som skal erstatte de gamle, men det tar fem år før disse leveres på Nordlandsbanen. Norske Tog jobber iherdig for å få på plass en midlertidig løsning.

Utålmodig

– Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi forsøker nå å finne en midlertidig løsning for togmateriell på Nordlandsbanen fram til de nye fjerntogene er på plass, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen bruker diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge som bruker elektriske tog. Dette gjør det vanskeligere å få på plass nye tog.

For å få på plass nye tog på Nordlandsbanen, må de leies. To ganger tidligere har Norske Tog forsøkt dette, uten hell. I desember sendte selskapet ut en tredje forespørsel, der kun ett bud kom inn. Etter en grundig vurdering viste det seg at lokomotivene som ble tilbudt, ikke møtte tilstrekkelige kvalifikasjoner. Risan sier det var svært skuffende at de måtte avvise tilbudet.

– Jobber fulltid med dette

Selskapet har nå etterspurt ledige diesellokomotiv fra alle de største utleieselskapene, og etterspurt norske og tyske godsselskaper om det finnes godstog som kan bygges om til persontrafikk. I tillegg har de bedt selskapet som ble avvist om å levere et nytt tilbud med de nødvendige kravene innfridd.

– Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning for å bedre materiellsituasjonen på Nordlandsbanen fram til de nye fjerntogene er på plass. Vi gjør alt vi kan for å finne en løsning, og har ansatte som jobber fulltid med dette. Dersom det finnes lokomotiv vi kan leie, skal vi finne dem, sier Risan.

Nordlandsbanen var i januar stengt i over en uke på grunn av ras, rasfare og uvær. Det ble satt inn buss for tog flere strekninger.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Både SAS og Norwegian måtte snu på grunn av feil

17.08.2025
IN live

Motorsyklist tatt i 170 kilometer i timen i 80-sone

17.08.2025
IN live

Flere partier vil la kommunene stramme inn korttidsutleie

17.08.2025
Neste innlegg

Opptur for Lauritzens kjendisrekrutter

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?