Til tross for utfordrende markedsforhold i Norden, har XXL begynt å se effekten av sin strategiske snuoperasjon «Reset & Rethink». Selskapet rapporterte en omsetning på 7,2 milliarder kroner i 2024, en nedgang på 13,1 % sammenlignet med året før, men viser tegn til bedring. I januar 2025 økte omsetningen med 4,4 % sammenlignet med samme måned året før.
Sterk avslutning på året
XXLs fjerde kvartal endte med en omsetning på 2,0 milliarder kroner, en nedgang på 1,8 % fra samme periode i 2023. Markedet for sportsutstyr har vært krevende, spesielt i Finland, men Sverige har ledet an i veksten. EBITDA endte på 18 millioner kroner, en forbedring fra et negativt resultat på 13 millioner året før. Økningen skyldes kostnadsbesparelser og høyere bruttomargin. Samtidig gjorde selskapet en nedskrivning av goodwill på 670 millioner kroner, noe som ikke påvirker likviditeten.
— Det er veldig motiverende for hele organisasjonen å levere nok et kvartal med salgsvekst, og i tillegg se to påfølgende måneder med vekst til tross for utfordrende markedsforhold, sier konsernsjef Freddy Sobin.
Han tilføyer:
— Vi tror fortsatt på planen vår, ‘Reset & Rethink’, og vi ser nå at resultatene begynner å materialisere seg. Samtidig er vi ydmyke for at vi fortsatt har mye arbeid foran oss, men vi er svært motiverte for å komme tilbake til vekst i 2025 og forbedre lønnsomheten.
Fortsatt stram kostnadskontroll
XXL har prioritert likviditetskontroll og optimalisering av varelageret. Bruttomarginen økte til 35,7 %, drevet av kampanjeutførelse og en økt andel egne merkevarer. For å styrke sin finansielle posisjon gjennomfører selskapet en emisjon på 600 millioner kroner. Samtidig vurderes mulige butikkstengninger av lavt presterende lokasjoner.
Veien videre
I løpet av 2025 vil XXL fortsette å implementere strategiske tiltak for å øke lønnsomheten. Selskapet har som mål å oppnå en EBITDA-forbedring på mellom 500-750 millioner kroner gjennom fem prioriterte tiltak: kategorioptimalisering, sikring av produkttilgjengelighet, forbedring av butikkdrift, styrking av prisstrategier og økt lønnsomhet i netthandelen.
Selv om det nordiske markedet fortsatt er preget av svak etterspørsel etter sports- og fritidsprodukter, ser XXL tegn til bedring og forventer en gradvis markedsoppgang i løpet av 2025.