Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Nedgang i salget på Vinmonopolet i 2024 – men alkoholfrittsalget i kraftig vekst

NTB av NTB
28.12.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Salget på Vinmonopolet har gått ned med nærmere 4 prosent i år, men er fortsatt noe større enn før pandemien.

– Vi regner med at vi kommer til å selge drøyt 92 millioner liter i år slik det ser ut nå, sier presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.

Med kun fire åpningsdager igjen på polet i 2024 har han laget en prognose for hvordan salget vil ende.

Det ligger an til å bli solgt rundt 3,5 millioner liter mindre enn i fjor.

– Det må man nok se på som en ganske naturlig nedgang i markedet, med tanke på vekst i grensehandel og økning i flytrafikken. Vi er fortsatt i en fase hvor salget vårt normaliserer seg etter pandemien, sier Nordahl.

Mer taxfree og grensehandel

Ved utgangen av november i år hadde flytrafikken til utlandet økt med 9 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge Avinor
– og da handler folk rett og slett mer på taxfree.

I tillegg har grensehandelen vokst med hele 18 prosent fra i fjor, ifølge SSB.

– Nå er jo pandemien over for noen år siden, og samfunnet er jo tilbake til litt sånn pre-pandemiaktivitet på veldig mange områder. Tallene for vår del ligger fortsatt høyere enn i 2019, sier Nordahl.

Totalt ligger salget på rundt 10 millioner liter mer enn i 2019 på Vinmonopolet.

Da flyene sto på bakken under pandemien og grensehandelen var så godt som borte, hadde polet sitt beste salgsår noensinne i 2021 med 118,5 millioner solgte liter.

Ny alkoholfri-rekord

Ifølge prognosene fra Vinmonopolet faller salget av både rødvin (- 6 prosent), hvitvin (- 2 prosent) og brennevin (- 4 prosent) i 2024.

Men én kategori gjør et kraftig hopp: salget av alkoholfri drikke. Veksten er på 18 prosent i 2024.

– Vi kommer til å selge drøyt 1,3 millioner liter alkoholfritt i løpet av året. Så høyt salg for alkoholfritt har vi aldri hatt. Den ene rekorden vi får i 2024, er nettopp alkoholfritt, sier Nordahl.

Lettere og lysere drikke

Også salget av øl (+ 5 prosent) og cider (+ 9 prosent) vokser i 2024 – i et marked hvor det totale salget går ned.

Dermed fortsetter en trend som har vedvart de siste årene med at nordmenn velger mer lett og lys drikke når de handler på polet – gjerne med en lavere alkoholprosent.

– Rosévin kommer nok til å få en helt marginal vekst i år. Den fremste årsaken til at rosévin ikke går ned, som de andre vinkategoriene, er nok at det har vært en ekstra varm høst. Temperaturen er veldig avgjørende for hvor mye rosévin vi selger.

Rødvin fra nye land

Selv om salget av rødvin har hatt nedadgående popularitet de siste 20 årene, er det fortatt den kategorien som Vinmonopolet selger desidert mest av.

Salget ender på rundt 37,9 millioner liter i 2024, drøyt 40 prosent av det totale volumet.

– Det kommer til å være en nedgang i salget for de fleste rødvinslandene, men det er også noen rødvinsland som øker i popularitet. Det gjelder både Libanon, Tyskland og rødvin fra Georgia. Disse landene står ikke for en veldig stor andel av totalen, men de går altså opp, sier Nordahl.

Hvitvinssalget ender på 23,5 millioner liter i 2024 og musserende på 6,6 millioner liter. Brennevinssalget ender på 12,4 millioner liter, ifølge prognosen.

Forberedt til nyttårssalget

Under pandemien endret mange nordmenn også handlerutinene sine på Vinmonopolet og planla tidspunktet for innkjøpene sine i større grad for å unngå kø.

– Men nå ser vi at folk først og fremst har vært tilbake igjen på ganske tradisjonelle handlemønstre i år, sier Nordahl.

Han forteller at de er forberedt på litt trøkk før nyttårsaften, men at de har godt med varer på lager og er godt forberedt.

– Vi har bygget butikkene våre for å tåle trøkket til jul, påske og 17. mai, og trøkket til nyttårsaften er lavere enn dette.

– Skulle man ha litt uflaks og finne ut at favorittproduktet er utsolgt, så er det bare å spørre de ansatte om et godt alternativ. Vi har veldig menge merker å velge mellom i alle prisklasser, så det skal være noe for enhver smak, sier Nordahl.

Ne

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Fly landet på Værnes uten problemer etter problemer med landingshjul

26.07.2025
IN live

Nye forsinkelser for E6-utbygging i Trøndelag

26.07.2025
IN live

Streik skaper store problemer på flyplassen i Lisboa

26.07.2025
Neste innlegg

Brann i hangarbygning utenfor Strömstad

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?