I går snakket jeg med en selgerleder for et av de store selskapene. Personen sa at det var «han svensken» og denne gruppa (Facebookgruppen Prismatch strøm, red.adm.), som var skyld i at selskapene nå justerte vekk til kun å prismatche spotavtaler, eller kuttet ut prismatch i det hele. Det var det i hovedsak 3 grunner til:
Av: Mathias Nilsson (strømekspert og admin Prismatch strøm)
1. Minst betydning: det økonomiske tapet. Med 2.5 mill husstander i Norge så er de som prismatcher en forsvinnende liten del av økonomien.
2. Noe større betydning, og den største irritasjonen: De hadde sett seg lei på misbruk av intensjonen med pm. Pm var ment som en måte å lokke kunder fra dårligere avtaler og over på «normalavtaler» – og ikke for hoppe fra selskap til selskap for å «skumme fløten». At admin av en hjelpe-gruppe startet eget «konsulentselskap» og brukte medlemsmassen for å promotere dette, så de på som lite profesjonelt.
3. Men den absolutt største grunnen til at de justerer vekk pm er denne gruppens medlemsmasse. Og altså ikke det økonomiske – men alt støyen den lager. Ingen av selskapene har så store kundesenter – og ikke ønsket de det heller – at de kan håndtere 50.000 henvendelser i måneden. Mange av disse henvendelsene er fra folk som ikke helt skjønner hva de driver med og som har lest – og trodd de har forstått – hva en haug med andre som ikke har forstått – skriver. Folk som selskapene bruker mye tid og ressurser på – men som ikke gir de faste kunder.
Dette igjen gjorde at de ikke fikk tatt seg av sine faste kunders problemer, så de valgte å fjerne problemet. Så selv om denne gruppa har vært veldig nyttig for dem som har vært medlemmer, så har støyen som alle medlemmene har bidratt med, ført til at gruppas intensjon – prismatch – er død.