Et forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier sendes ut på høring av Statens vegvesen.
Vegvesenet viser til at ferske rapporter som viser stor samfunnsøkonomisk gevinst av dette, ettersom det potensielt kan innebære 116 millioner færre kjørte kilometer på norske veier. Mindre kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer, mener Vegvesenet.
De viser også til at hovedveiene og lastebilene over tid har utviklet seg til å tåle mer last.
– Dette forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Forslaget gjelder seks- og sjuakslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk, får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt.
(©NTB)