Norges største reiselivsmesse flytter fra Telenor Arena til Nova Spektrum i Lillestrøm med ambisjoner om å vokse.
Det er selskapet Nova Spektrum som har kjøpt alle rettighetene til TravelXpo, som sist hadde 7300 besøkende og 200 utstillere.
Første gang reiselivsmessen går av stabelen i sitt nye hjem, blir 10. til 12. januar neste år. Bransjen selv har ønsket seg en slik løsning når ambisjonen er å styrke arrangementet ytterligere, ifølge en pressemelding.
– Oppkjøpet gir oss muligheten til å videreutvikle Norges største reiselivsmesse til å bli en enda større og mer opplevelsesrik møteplass for alle besøkende. Vi har stor tro på reiselivsnæringens fremtidspotensial, sier kommersiell direktør Liv Kindem i Nova Spektrum.
Kindem peker på hvordan flere av selskapets store publikumsmesser, som Camp Villmark og Hagemessen, har hatt svært gode besøkstall denne våren.
– Vi tror dette skyldes vår evne til å skape unike opplevelser basert på riktig utstillermiks i kombinasjon med kreativt innhold i form av spennende og interessante aktiviteter som engasjerer mange, sier Kindem, som satser på å tiltrekke seg flere besøkende også til reiselivsmessen.
Målet er ifølge pressemeldingen «å bli hele reiselivsnæringens felles møteplass» og favne både bredde- og nisjeaktører. Tidligere i år la Hovedorganisasjonen Virke fram en kartleggelse av nordmenns ferievaner, som viste at gjennomsnittshusholdningen planlegger å bruke 45900 kroner på ferie i år, og at vi fremdeles prioriterer ferie.
Kindem uttrykker derfor optimisme med tanke på reiselivsnæringens muligheter i årene som kommer.
– Svak kronekurs styrker næringens konkurransekraft i det internasjonale markedet. Samtidig forteller tallene fra Virke oss at hele 63 prosent av dem som planlegger sommerferie i år, oppgir at de vil tilbringe ferien i Norge. For norske reiselivsbedrifter innebærer dette gode markedsutsikter og et stort fremtidspotensial, sier hun.
(©NTB)