Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem Investor

Denne løsningen kan rydde i sparkesykkelkaoset – og varsle deg om kø

Gemini av Gemini
01.12.2021
i Investor
Lesetid:4 mins read
Facebook
Twitter
LinkedIn

Snart kommer trolig Geofence-teknologien til et veikryss nær deg.

Av Ida Rambæk
 

– Når kjøretøy kobles på nett, kan digitale gjerder, eller geofence, brukes til å styre trafikken på ulike måter. Da kan vi få tryggere gater, bedre bymiljø og en mer bærekraftig og helhetlig trafikkplanlegging, sier forsker Lillian Hansen i SINTEF.

Geofence betyr å definere en sone på et digitalt kart. Man kan spore, sende informasjon til og kontrollere trafikantene inne i sonen ved hjelp av apper eller utstyr installert i kjøretøyene.

I prosjektet GeoSence har Hansen ledet en litteraturstudie for å kartlegge løsninger som testes ut i europeiske byer. Forskerne bak studien ser både tiltak som fungerer og noen utfordringer, og resultatene presenteres i rapporten Current state of the art and use case description on geofencing for traffic management.

Kan styre parkering og fart på elsparkesykler

Ett av bruksområdene er såkalt delt mikromobilitet, altså utleie av sykler og spesielt elsparkesykler.

Geofence kan brukes for å definere og vise hvor det er lov å parkere elsparkesyklene, hvor det er forbudt å kjøre, og hvor man må senke farten. Parkeringsregler vises i elsparkesykkel-appen, og noen operatører har installert teknologi som gjør at farten senkes automatisk i bestemte soner. Et eksempel er Oktoberfesten i München, der det ble innført midlertidige regler for parkering og bruk. Det var forbudt, og umulig, å parkere elsparkesykler i hovedområdet til festivalen.

Selv om geofence for elsparkesykler har kommet langt, ser forskerne noen utfordringer. For eksempel er ikke GPS-verktøyene alltid nøyaktige nok. I tillegg er sonene tredimensjonale og omfatter dermed veier over og under den veien man ønsker å regulere. Det kan gjøre det utfordrende å lokalisere kjøretøyene det gjelder.

Et annet problem er at de som leier ut elsparkesykler, selv definerer brukssonene. Det kan gi et skjevt tilbud fordi operatørene prioriterer områder med høy befolkningstetthet. Butikker og virksomheter som får parkering av elsparkesykler rett utenfor lokalene, er også ofte misfornøyde.

– Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen, og norske byer er godt i gang med å utvikle regler for bruk og parkering av elsparkesykler, forteller Hansen.

Bli medlem for å lese alt innhold på Investornytt! Klikk her for å kjøpe tilgang

Tvinger hybridbiler over på el

Utviklingen har ikke kommet like langt for privatbiler, men flere forsøk har gitt lovende resultater.

SINTEF, Statens vegvesen, Q-Free og Volvo testet integrerte og ettermonterte geofence-løsninger i hybridbiler. Sjåførene fikk info om lavutslippssoner og fartsgrenser rundt skoler direkte til bilen. 

– I lavutslippssonene valgte flere å kjøre elektrisk når de ble belønnet for det, og det var høy aksept for å bli minnet på å kjøre forsiktig i nærheten av skoler, sier Hansen.

Tilsvarende miljøsoner har blitt testet ut i Gøteborg, gjennom en såkalt by-innovasjonsplattform. Plattformen gjør det for mulig for bymyndighetene og bilprodusentene å kommunisere direkte seg imellom om soner og reguleringer.

Mindre støy og mer effektiv transport med geofence

Stockholm og Berlin har testet ut «stillesoner» hvor hybride varebiler bytter automatisk til elektrisk drift. I Berlin kan de vise til lavere CO2-utslipp i sonene.

I fabrikkområdet til Audi blir lastebiler sporet for å estimere ankomsttider og gjøre bookinger, det har ført til mer effektiv trafikk. I Hamburg brukes også geofencesoner for havneaktivitetet – for å gi informasjon om trafikkorker, veiarbeid og tilgjengelige parkeringsplasser.

Geofence er også tatt i bruk for busser, for å regulere fart, støynivå og utslipp. I Gøteborg er det opprettet soner med lavere fartsgrenser og påbud om å kjøre elektrisk.

I USA testet selskaper som Lyft og Uber geofence for å fortelle sjåfører og passasjerer om områder hvor de bør starte og avslutte turer. Det viste seg å gi en mer effektiv trafikkflyt.

Bevegelige geofencesoner, som følger kjøretøyet, har blitt testet ved bruk av smarttelefon inne i bilen. Det kan for eksempel brukes for å varsle biler i kø om en ulykke lenger framme.

Når det kommer flere selvkjørende kjøretøy på veien, kan det også bli aktuelt å definere selvkjøringssoner, men det ligger nok noen år fram i tid, tror forskeren.

Bli medlem av vår Facebook gruppe Investorforum for å diskutere og lære av andre investorer HER.

«Geo-koordinering» på tvers av landegrenser?

– Kartleggingen viser at det er behov for bedre koordinering mellom offentlige og private aktører, og en mer overordnet regulering, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt, sier Hansen.

Hun framhever betydningen av gode digitale kart og databanker, for eksempel nasjonal vegdatabank. Ikke minst blir det avgjørende hvem som skal ta seg av geofence-reguleringen. Statens Vegvesen peker på et mulig behov for en enhet som håndterer geofence-regulering på vegne av Statens vegvesen, Nye Veier AS, fylkene og kommunene, og som samtidig samarbeider med bilprodusentene.

Den neste oppgaven for forskerne er å finne ut hva som skal til for at teknologien faktisk blir tatt i bruk.

– Teknologien åpner en verden av muligheter for å regulere trafikken i byer, og kan gjøre det mye lettere å være trafikant. Men det forutsetter at sjåførene stoler på både teknologien og myndighetene, at de ser fordelene og ikke føler seg unødig overvåket. Det er problemstillinger vi vil undersøke sammen med partnerne i Geosence, avslutter Lillian Hansen.

  • Last ned rapporten: Current state of the art and use case description on geofencing for traffic management
Picture of Gemini

Gemini

Gemini.no utgis av Sintef og NTNU. Nettstedet inneholder allmennrettede forskningsnyheter om teknologi, energi og miljø, naturvitenskap, fisk og havbruk, nyskaping, helse, samfunn og humaniora.
Flere artikler

Relatert Innlegg

(+) Hvordan styrke kundeforholdet ditt hos Rolex-forhandlere?
Investor

Slik kjøper du din første luksusklokke brukt 

24.05.2025
Medistim leverer rekordresultater og sikter høyt tross global usikkerhet
Investor

Medistim leverer rekordresultater og sikter høyt tross global usikkerhet

09.05.2025
Zwipe AS konkurs: Styret ser ingen annen utvei
Investor

(+) Høydepunktene fra dagens kvartalsrapporter

08.05.2025
Neste innlegg

Dagens markedskommentar - onsdag

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?