Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

K-pop-fans fronter klima- og miljøkampen

NTB av NTB
15.05.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Fans av koreanske popband rundt om i verden bruker nå sine store nettsamfunn til å protestere mot klimaskadelige virksomheter og miljøforurensning.

Bare i 2021 hadde #KPopTwitter (X) svimlende 7,8 milliarder tweets globalt.

Det er grunnen til at to fans av koreanske popband, klimaaktivistene Dayeon Lee og Nurul Sarifah, bestemte seg for å opprette KPop4Planet
i 2021, en kampanjegruppe som har som mål å mobilisere fans til også å engasjere seg i klimasaken.

– K-Pop-fans har vært aktivt engasjert i klimatiltak, som å plante trær, lage miniskoger for idolene sine og donere gaver til klimarelaterte katastrofer, opplyser Sarifah.

Blant de mest innflytelsesrike

I fjor havnet Lee Da-yeon på BBC-listen over verdens 100 mest innflytelsesrike og inspirerende kvinner. Som kampanjeleder for nettplattformen KPop4Planet har hun hatt en sentral rolle i å inspirere globale K-pop-fans til å takle klimakrisen, het det i BBCs kunngjøring.

Andre klimaaktivistgrupper har begynt å slå seg sammen med KPop4Planet, som har begynte å få reell innflytelse.

Etter at KPop4Planet kritiserte den sørkoreanske bilprodusenten Hyundai Motor Co, og fikk samlet inn 10.000 underskrifter på to måneder, vraket selskapet nylig en avtale knyttet til kullkraftverk i Indonesia.

– Dette er en seier for tusenvis av mennesker og venner som viser at de virkelig bryr seg om klimakrisen og lokalsamfunnene, mener Sarifah.

Vokst seg store

Gruppen har vist at den raskt kan organisere K-pop-fans i klima- og miljøkampen og har vokst til en stor, innflytelsesrik lobby på nettet.

– Jeg så hvordan de mange K-pop-fansene kan sees på som en kraft, forteller Sarifah.

– Vi tror vi kan utnytte den kraften til å jobbe for klimasaken.

I 2021 slo Korea Beyond Coal – en koalisjon av samfunnsgrupper som krever at Sør-Korea skal slutte å bruke kullkraft – seg sammen med KPop4Planet.

– Vi innså at KPop4Planet har erfaring med å mobilisere, koble mennesker og dele informasjon ved hjelp av sosiale medier. Det er veldig nyttig når det kommer til klimakampanjer, forteller Euijin Kim, kommunikasjonsansvarlig for Solutions for Our Climate, som er en del av Korea Beyond Coal.

Protester utenfor kullkraftverk

K-pop-bandet BTS har hatt fotoseanse foran anleggsstedet for kullkraftverket i nærheten av Maengbang Beach. Albumbilder til en av bandets hitlåter stammer herfra.

En felles underskriftskampanje startet av KPop4Planet og Korea Beyond Coal fikk tusenvis av signaturer fra K-pop-fans.

– Kraftverket er fortsatt i bruk, men vi har klart å øke bevisstheten om miljøproblemene forårsaket av kullkraft, mener Lee.

– Vi ønsker å vise kraften og innflytelsen som K-pop-fansen har … vi tror at vi sammen kan endre samfunnet i en mer bærekraftig retning, mener Lee, som understreker at et viktig bindemiddel er kjærligheten til K-pop.

Postdoktor Stephanie Choi ved University of Buffalo, som studerer fenomenet K-pop-kulturen, understreker at fanklubber av koreansk popkultur var samfunnsaktive alt på 1960-tallet. I dag gjør nettet det mulig å nå mange flere.

Mindre produksjon og søppel

Sarifah og Lee setter i gang mange ulike kampanjer gjennom KPop4Planet. De oppfordrer blant annet de som organiserer konserter til å redusere effekter som lett ender som avfall, som masseproduserte fotokort.

– Problemet er at dette skaper mye avfall, forklarer Lee i et intervju.

Hun mener at de til en viss grad får gjennomslag.

– I vår så vi endringer. Store underholdningsselskaper ga i noen tilfeller fansen QR-koder istedenfor fysiske varer og utga mer miljøvennlige materiale, sier hun.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Det hvite hus: Trump vil ikke senke Kina-toll uten innrømmelser fra Beijing

09.05.2025
IN live

Kongsberg Gruppen i fritt fall på rød Oslo Børs

09.05.2025
IN live

Valutakurser 09.05 (08.05)

09.05.2025
Neste innlegg

Nordmenn har blitt flinkere til å beskytte seg mot sola

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?