Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Fire av ti nordmenn bryr seg om miljøeffekt av netthandel

NTB av NTB
05.05.2024
i IN live
Lesetid:2 mins read

I en ny rapport fra betalingsleverandøren Nets kommer det fram at under halvparten av norske forbrukere er opptatt av om nettbutikker bryr seg om miljøet.

– Det er en lang vei å gå for å redusere klimaavtrykket for norsk netthandel, spesielt når det gjelder emballasje, pakking og leveranser. Det er mye luft og plast som transporteres, og det er kun en femdel av forbrukerne som får muligheten til å velge miljøvennlige alternativer, som for eksempel fossilfri transport, sier Ardalan Fadai, ehandelsansvarlig hos Nets, i en pressemelding.

Rapporten «Norsk E-handel 2023» fra Nets, som er tilbyder av betalingskort og elektroniske betalingsløsninger, baserer seg på en undersøkelse med 3600 norske deltakere gjennomført av Sifo/Kantar.

Her kommer det altså fram at fire av ti nordmenn er opptatt av at nettbutikkene de handler hos, bryr seg om miljøeffekten av deres virksomhet.

Unge og kvinner er mer miljøbevisste

Det er de yngre aldersgruppene og spesielt kvinner som bryr seg mest, ifølge rapporten. Halvparten av kvinnene som svarte i undersøkelsen, sa at de brydde seg om dette, og en tredel av disse svarte at de velger et miljøvennlig fraktalternativ om de kan.

Undersøkelsen viser samtidig at de eldre også er opptatt av klima- og miljøavtrykket når de netthandler, men er dårligere enn de yngre til å faktisk velge disse løsningene.

– De yngre, derimot, handler mer som de mener, hvor fire av ti velger miljøvennlige løsninger når de får muligheten, opplyser Nets.

Sverige ligger foran

Ifølge rapporten er norske forbrukere mindre miljøbevisste enn sine svenske naboer, der over halvparten bryr seg om hvor miljøvennlige nettbutikkene de handler i, er. Fadai mener dette kan ha noe å gjøre med hvilke løsninger som tilbys.

– Nettbutikkene i Norge henger etter sine svenske naboer, der en stor del av de største nettbutikkene tilbyr miljøvennlig distribusjon og noen kun slik distribusjon. Vi forventer imidlertid at miljøvennlige leveringsalternativer i Norge vil øke. Det kan bli et viktig konkurranseparameter for nettbutikken, sier Fadai.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Snart blir det lettere å få refusjon når togene ikke går

14.05.2025
IN live

Danmark skal utrede atomkraft

14.05.2025
IN live

Flere store lakseselskaper betalte null kroner i lakseskatt i 2023

14.05.2025
Neste innlegg
(+) Råvareskolen – Hvorfor er lav spread avgjørende i lengden?

(+) Råvareskolen - Hvorfor er lav spread avgjørende i lengden?

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?