Forbruker Europa får inn flest saker og spørsmål på flyreiser, viser ferske tall fra året som gikk. Videre ligger svindelsaker og netthandel høyt på listen.
– Hvilke rettigheter har jeg hvis flyet er forsinket? Hva gjør jeg hvis bagasjen min ikke kommer fram?, er typiske spørsmål som folk stiller Forbruker Europa.
Det opplyser de i en pressemelding.
Det som skiller seg ut fra tidligere er at Forbruker Europa i 2023 har hatt flere henvendelser om svindel enn før.
– Det er vanskelig å si hva grunnen til dette er, men det er nærliggende å tro at det handler om at svindelmetodene blir stadig nye og mer utspekulerte, sier direktør Linn Hogner Jahr i Forbruker Europa.
Også Netthandel og dropshipping er det mange saker om.
– En økende tendens er også dette som kalles dropshipping. Det er veldig bekymringsfull, fordi forbrukere ofte får problemer med handelen via slike sider.
Dropshipping er kort forklart en forretningsmodell der en selger prøver å få deg til å tro av varene finnes på lager i Norge, men i virkeligheten sendes det fra for eksempel Kina og har leveringstid og dårlige returordninger.
(©NTB)