Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Rederiforbundet kaller houthi-angrepene et veiskille

NTB av NTB
06.03.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Det er fortsatt generell optimisme i skipsfarten, men angrepene på sivil skipsfart i Rødehavet påvirker bransjen stort. Samtidig er utslippstallene skyhøye.

– Houthienes angrep på sivil skipsfart markerer et veiskille, både for internasjonal skipsfart og det sikkerhetspolitiske bildet. Gjennom angrepene har sivil skipsfart blitt et selvstendig mål for en militsgruppe, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund i organisasjonens konjunkturrapport for 2024.

Hvert femte rederi som seiler interkontinentalt, rapporterer at konflikten i Midtøsten påvirker dem i «svært stor grad». Houthiene i Jemen har de siste månedene angrepet internasjonal skipsfart i Rødehavet i solidaritet med palestinerne. Angrepene er i utgangspunktet rettet mot skip med tilknytning til Israel, og målet skal være å presse landet til å stanse krigen på Gazastripen.

Fortsatt gode tider for offshorerederiene

Usikkerhet i Rødehavet er spesielt problematisk for skipsfarten ettersom alle skip som skal gjennom Suezkanalen – med andre ord mye trafikk mellom Europa og Asia – seiler i Rødehavet. Samtidig er det imidlertid cybertrusler rederiene nevner som den største trusselen mot deres virksomhet.

Verdenshandelen ventes å vokse med 3,3 prosent i 2024, noe som er lavere enn det historiske gjennomsnittet. Det er stor uro i verden, energi- og råvarepriser er høye, og de fleste land holder høye rentenivåer for å redusere prisveksten. I 2023 økte de samlede inntektene til rederiene i Norges Rederiforbund med ti prosent, i hovedsak takket være kraftig vekst i offshore service-rederiene, som tjener godt på gode tider innen olje og gass.

Det er i hovedsak samme bilde som bransjen opplevde i 2022, og skyldes særlig at Europa nå etterspør norsk gass for å erstatte den russiske tilførselen. Offshore service-rederiene har likevel ikke kommet opp på omsetningen fra før oljekrisen i 2014.

Forventer økt lønnsomhet i 2024

Deep sea-rederiene – altså de som seiler interkontinentalt – hadde vekst på 6 prosent i 2023, noe bedre enn forventet. For passasjerskipsrederiene var veksten også 6 prosent, noe de forventer vil bedre seg i 2024. «Short sea»-rederiene som transporterer innenfor Europa, hadde omsetningsvekst på rett over 3 prosent, og venter et fall i 2024.

I det store og hele forventer over halvparten av rederiene bedre lønnsomhet i 2024, og kun ett av seks venter redusert lønnsomhet. Også det kommende året er det mest optimisme blant offshore service-rederiene, mens deep sea-segmentet forventer mer stabilisering etter rekordgode år.

I konjunkturrapporten publiserer for første gang Rederiforbundet samlede utslippstall for alle sine medlemmer. Det ligger på 23,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter, hvilket er 3 prosent av den globale skipsfartens utenriks utslipp. 80 prosent av disse utslippene skjer utenfor Norges grenser.

– Norske rederier spiller en sentral rolle i omstillingen til lav- og nullutslippssamfunnet. Men selv med en av de mest energieffektive flåtene i verden, og med en høy andel av skipene som går på alternative drivstoff, har vi en lang vei foran oss for å møte våre mål om klimanøytralitet, sier Solberg.

Lover bot og bedring

Utslippene fra norsk utenriksflåte – som altså ikke måles på det norske klimaregnskapet – tilsvarer i underkant av 50 prosent av Norges nasjonale utslipp. Samtidig kystfraktrederiene og innenriksfergene ikke med i dette regnskapet, da disse ikke er med i Rederiforbundet.

Rederiene lover imidlertid bot og bedring. Hele seks av ti uttrykker en tro på at de vil være klimanøytrale innen 2050, ni av ti oppgir at de skal bygge skip med teknologi som er klar for klimanøytrale løsninger. De tror særlig på skip drevet av biofuel, ammoniakk og el-hybridmotorer.

Norge er verdens femte største skipsfartsnasjon målt i verdi – kun bak Kina, Hellas, USA og Japan. Nesten 90.000 mennesker jobber i maritim næring i Norge, og den bidrar til en verdiskapning på 211 milliarder kroner.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Turistboom tvinger spanjolene vekk fra egne strender

21.07.2025
IN live

Gjøvikbanen stengt mellom Jaren og Eina

21.07.2025
IN live

Alaska Airlines setter alle fly på bakken på grunn av datatrøbbel

21.07.2025
Neste innlegg

Skatteetaten advarer om utspekulert svindel i forbindelse med skattemeldingen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?