For andre året på rad faller avisopplaget, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Totalopplaget går tilbake med 0,5 prosent, viser MBLs tall for andre halvår i 2023.
– Stadig flere nordmenn foretrekker å få med seg nyheter digitalt, det ser vi nå resultatene av. Den digitale transformasjonen pågår fortsatt for fullt hos de mindre lokalavisene, og flere ser ut til å lykkes godt med denne overgangen. Regionavisene styrker seg både med økt opplag og flere lesere i perioden. Tallene viser at lokaljournalistikken står sterkt, og at lokal- og regionavisene er en viktig del av nordmenns hverdag, sier MBL-leder Randi S. Øgrey.
Det digitale opplaget øker samtidig med 9,5 prosent.
64 prosent av opplaget i Norge er heldigitalt, med 1,6 millioner digitale abonnementer.
– De minste lokalavisene øker mest digitalt, med en digitalvekst på 21 prosent siden andre halvår av 2022. Åtte av ti opplagsenheter fra de nasjonale avisene er nå heldigitale. Hos regionavisene og de største lokalavisene er 2 av 3 abonnementer kun digitale, skriver MBL.
(©NTB)