Norwegian-konsernet fraktet over 2,5 millioner passasjerer i mai og melder om 5 % økning i passasjertrafikken (RPK) og 1,5 prosentpoeng høyere kabinfaktor. Bookingene peker mot en sterk sommer.
— Vi er godt fornøyde med mai-tallene. Det er en bra utvikling. Vi har godt trykk på bookingen, som vi synes bekreftes av trafikktallene for mai. Fyllingsgraden er på et høyere nivå enn i fjor, sier finansdirektør Hans-Jørgen Wibstad til Investornytt.
Wibstad peker på at forskjeller i fridagsmønsteret har hatt innvirkning på tallene.
— I fjor hadde mai flere fridager og langhelger, mens det i år er færre av disse i mai og flere i juni. Det påvirker tallene noe, men til tross for dette leverer vi gode tall for mai.
Finansdirektøren forteller at juni ser også bra ut, blant annet fordi pinsen og siste del av Kristi Himmelfartshelgen faller i juni i år. Han trekker også frem at billettsalget utvikler seg positivt.
— Vi har flere solgte billetter enn i fjor på tilsvarende tidspunkt og med om lag samme kapasitet. Vi har flere solgte billetter til priser – eller det vi kaller yield – som er på et tilfredsstillende nivå.

Kapasitetsvekst og høy fyllingsgrad
Norwegians tilgjengelige kapasitet (ASK) i mai var på 3 560 millioner setekilometer – opp 3 prosent fra samme periode i fjor. Passasjertrafikken (RPK) steg 5 prosent til 2 975 millioner setekilometer. Kabinfaktoren endte dermed på 83,6 prosent – en økning på 1,5 prosentpoeng fra mai 2024.
Widerøe økte kapasiteten med 8 prosent til 193 millioner setekilometer. RPK var 132 millioner, og kabinfaktoren landet på 68,6 prosent – ned 0,8 prosentpoeng fra året før.
Gjennom mai opererte Norwegian i snitt 86 fly.
Punktlige og stabile
Begge selskapene leverte sterke resultater på punktlighet og regularitet. Norwegian oppnådde en punktlighet på 88,4 prosent og en regularitet på 99,7 prosent. Widerøe leverte henholdsvis 92,9 og 97,8 prosent.
— Vi er fornøyde med gode trafikktall for mai, inkludert økt kabinfaktor og passasjertall sammenlignet med i fjor. Jeg er også glad for enda en måned med utmerket punktlighet og regularitet. Widerøe leverte også svært gode resultater i mai, sier konsernsjef Geir Karlsen.

Klar for sommersesong med bredt tilbud
Norwegian melder om at de går inn i høysesongen med økt kapasitet og høy etterspørsel. Selskapet tilbyr over 120 destinasjoner i Europa og utenfor.
Wibstad trekker frem at bookingen for juli og august også ser bra ut. Selskapet har 300 000 flere solgte billetter enn på samme tid i fjor.
— Samlet sett ser markedet bra ut. Det er en fortsatt positiv utvikling, spesielt etter et første kvartal som var litt under forventning, sier han.
Internasjonal anerkjennelse for lojalitetsprogram
Norwegian Reward mottok i mai fire priser under de prestisjetunge Freddie Awards i Chicago – blant annet for «Årets program» i Europa og Afrika.
Prisene bygger på over fire millioner stemmer fra hyppige reisende verden over, og gir ytterligere løft til Norwegian foran sommerens trafikkboom.