Færre enn før ringer tilbake på svindelforsøk, men fortsatt ringer 2 prosent tilbake. Det viser tall fra Telia.
Norske mobiloperatører tok i fjor i bruk en teknisk løsning som hindret at kriminelle kunne utnytte norske numre i telefonsvindel, såkalt «spoofing».
Svindelekspert i Telia Øivind Kristiansen sier sperren har hatt god effekt.
– 2 prosent er betydelig lavere enn det vi har sett tidligere, men vi skulle fortsatt ønske at ingen lot seg lure, sier han i en pressemelding.
Antallet gjennomførte angrep har gått ned sammenlignet med året før. Likevel er både «wangiri» og «spoofing» fremdeles svært aktuelle svindelmetoder, ifølge Kristiansen.
Wangiri er en svindelmetode hvor det koster penger for den som ringer opp igjen. Den som blir utsatt for spoofing, blir oppringt av en tilsynelatende kjent aktør, men som i realiteten er en svindler.
– Vi har stanset drøyt en million flere samtaler sammenlignet med siste kvartal i 2022. Vi ser en økning i wangiri-, men færre spoofing-anrop.
(©NTB)